• Naslovnica
  • Portal
  • Udruga
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • Kontakti
  • Naslovnica
  • Portal
    • Portal
    • (Ne)plodnost
    • Trudnoća
    • Porod
    • Dojenje
    • Djeca
    • Roditeljstvo
  • Udruga
    • Udruga
    • O Rodi
    • Programi
    • Projekti
    • Događanja
    • Dokumenti
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • SOS TELEFON
    • SOS telefon za dojenje
    • +385 1 61 77 520
      +385 91 22 77 220
      radnim danom 17-20h
      vikendom 15-20h
    • Kontakti
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram
  • English
    • English - Roda
    • About us
    • Programs
    • Projects
    • Reports
    • News
    • Conferences
RODA
Portal
Udruga
  • O RODI
    • O Rodi
    • Rodina osobna iskaznica
    • Rodini udružni akti
    • Struktura udruge RODA
    • Pridruži se Rodama
    • Donacije udruzi Roda
    • Rodin let d.o.o.
    • Izvješća o radu udruge RODA
    • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
    • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama
  • Programi
    • Programi
    • Medicinski potpomognuta oplodnja
    • Trudnoća i porod
    • Dojenje i zaštita dojenja
    • Podržavajuće roditeljstvo
    • Sigurno u autosjedalici
    • Promocija platnenih pelena
    • Prava roditelja, obitelji i djece
    • Vrtići i škole
    • Djeca u bolnici
  • Projekti
    • Projekti
    • Moderni izazovi roditeljstva i demografija
    • Resursi prilagođeni za roditelje s invaliditetom
    • CHILD TRUST
    • Zajedno za plodnost (Together For Fertility)
    • Promocija doniranja humanog mlijeka s ciljem prevencije bolesti nedonoščadi i novorođenčadi
    • Global Fund for Women podrška Rodinim aktivnostima
    • Podrška Rodinim aktivnostima Fonda za žene
    • Sigurno na dva kotača
    • RESPECT
    • TEMIDA - osnaživanje OCD-a u zaštiti ljudskih prava zatvorenica
    • PLAN B - Civilno društvo otporno na krizne situacije
    • Krila za Rodu - Upward Through Mobilities
    • Odrastanje – pristup informacijama za primarne skrbnike djece 0-6 godina iz Ukrajine
    • Razmisli pa klikni
    • Budi tata
    • RADAR – Osnaživanje zagovaračkih potencijala udruga za zaštitu ženskih prava u zdravstvu
    • zakOČI - Take a brake!
    • OTISAK – Obrazovanje za socijalnu jednakosT, koheziju I Solidarnost kroz AKtivno sudjelovanje djece
    • Roditeljstvo+ Obrazovanje i podrška za pozitivno roditeljstvo
    • Zagovaranje za zdravstvenu skrb žena temeljenu na dokazima u doba pandemije COVID - 19
    • Online edukacija kao podrška roditeljima tijekom pandemije COVID-19
    • moto#R - Motiviranjem i osnaživanjem do resocijalizacije
    • Neprekinute veze - suradnja Ministarstva pravosuđa, Unicefa i Rode
  • Događanja
    • Događanja
    • Konferencije i izložbe
    • Peticije, ankete
    • Radionice, pregledi AS
    • Tjedan dojenja
    • Ostala događanja
  • Dokumenti
    • Dokumenti
    • Rodina izvješća i analize
    • Nacionalni dokumenti
    • Međunarodni dokumenti
    • Rodine brošure, letci, slikovnice
    • Audio i video materijali
    • Reakcije
  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo
  • SHARE
    • on Facebook
    • on Twitter
    • on Google
    • in Email
    • Reader
    • Više...
  • VRH
Zdravo odrastanje

Razvoj socijalnih odnosa

Termin socijalna kompetencija odnosi se na socijalne, emocionalne i kognitivne vještine i ponašanja koja su potrebna za uspješno snalaženje u socijalnim situacijama. Postoji još niz različitih definicija socijalne kompetencije, no u svima je naglašeno da se ne radi o određenoj specifičnoj osobini ili sposobnosti, već da više različitih sposobnosti, znanja i vještina određuju kako će se pojedinac snaći u pojedinoj socijalnoj situaciji. Mnogi pritom naglašavaju i važnost same situacije, budući da neka ponašanja ili socijalne vještine koje su potrebne u nekoj situaciji u drugoj mogu biti sasvim neprikladne.

Širenje djetetovog socijalnog prostora

Razvoj socijalnih odnosa kod djeteta je postupan. Prvi djetetovi socijalni kontakti s njegovom okolinom ostvaruju se u okviru pretežno automatskih i biološki dobro utvrđenih mehanizama neophodnih za preživljavanje i razvoj. Dijete započinje svoje socijalne odnose s okolinom izražavajući svoje potrebe, šaljući signale na koje okolina reagira. Pritom se između djeteta i njegove najbliže okoline uspostavlja snažna afektivna povezanost, važna za cjelokupan djetetov razvoj.

S vremenom socijalne interakcije djeteta i njegove okoline postaju sve bogatije, raznolikije i složenije, a djetetov socijalni prostor sve se više širi. Dijete postaje sposobno podnositi kratkotrajnu odvojenost od svojih roditelja i uspostavljati socijalne odnose i s drugima.

Kako dijete raste i sazrijeva, odnosi s vršnjacima postaju sve važniji u njegovom životu. Interakcije između djece postaju sve bogatije, a igre sve složenije. U početku se dijete igra uz drugu djecu, paralelno s njima ili samo promatra što oni rade, da bi se uskoro počele javljati prve interakcije. Kroz djetetov daljnji razvoj igra postaje sve interaktivnija i složenija, a suradnja među djecom počinje uključivati podjelu zadataka, uloga u igri, slijeđenje pravila i sl. Odnosi među djecom postaju sve stabilniji i počinju se javljati prva prijateljstva.

Djetetovo ponašanje, kao i njegovo emocionalno izražavanje i doživljavanje, mijenjaju se pod utjecajem socijalnih odnosa. Dijete na temelju reakcija drugih na vlastita ponašanja i emocionalna izražavanja uči koje su reakcije prikladne u pojedinoj situaciji, a koje to nisu. Na taj način uči kontrolirati vlastito ponašanje i prilagođavati ga okolnostima. Dijete uči i na temelju promatranja ponašanja drugih (opservacijsko učenje) i na taj način stječe spoznaje, vještine i znanja koja nadilaze vlastito iskustvo.

Iskustvom u socijalnim odnosima dijete postupno sve bolje razumije druge, njihove namjere, potrebe i želje, postaje sve uspješnije u uočavanju diskretnih socijalnih znakova i sve točnije na njih reagira. Povećava se osjetljivost na emocionalna stanja i doživljavanja drugog (empatija), a postupno se razvija i mogućnost razumijevanja pozicije drugog i njegovog načina gledanja (tzv. teorija uma). Osjetljivost na druge potiče i uspostavljanje kontrole nad vlastitim ponašanjem, primjerice agresivnim, impulzivnim i sl.

Dijete postupno širi svoj repertoar ponašanja i uči kako se ponašati u pojedinoj socijalnoj situaciji (socijalne vještine). Druženjem uči i načine igranja i sudjelovanja, pravila igre, ponašanja koja se očekuju od suigrača i sl. Na taj način interakcije između djece postaju sve duže i skladnije.

Individualne razlike

Djeca se već od rane dobi međusobno razlikuju u svom socijalnom ponašanju. Neke su razlike određene karakteristikama osobnosti, odnosno temperamenta, tako da se djeca međusobno razlikuju u izraženosti potrebe za socijalnom stimulacijom. Neka djeca su društvenija od druge, traže više socijalnih poticaja i manje vole biti sama.

Djeca se, međutim, razlikuju i u socijalnoj kompetenciji, odnosno po svojim mogućnostima, vještinama i sposobnostima uspostavljanja i održavanja zadovoljavajućih socijalnih odnosa. Neka s lakoćom uspostavljaju i odražavaju socijalne veze s drugima, dok se druga u tome slabije snalaze, bilo zbog nedovoljnog iskustva, bilo zbog nekog drugog razloga koji može djelovati na njihovo socijalno ponašanje (poput sramežljivosti, anksioznosti, agresivnosti, impulzivnosti i sl.). Kod neke djece javljaju se i dublji problemi koji se odražavaju i na socijalne odnose. Njihovo rješavanje ovisi o prirodi problema i zahtjeva individualizirani pristup.

Podrška kakvu dijete treba

Prema mišljenju mnogih istraživača i razvojnih teoretičara, djeca tijekom razvoja prolaze kroz određene predvidljive etape ili stadije razvoja, koje predstavljaju svojevrsne razvojne krize koje dijete mora razriješiti i čije uspješno razrješavanje postaje temelj za nastanak idućeg razvojnog stadija. U pojedinim razdobljima razvoja djetetu je potrebna različita vrsta podrške od strane okoline.

U ranom razdoblju razvoja, u prvoj godini života, prema shvaćanju Erika Eriksona, iz iskustava koje dijete stječe sa svojom najbližom socijalnom okolinom stvaraju se temelji za razvoj osnovnog povjerenja i sigurnosti koji će kao neka vrsta osnovnog uvjerenja ili očekivanja pratiti dijete kroz čitav život i u velikoj mjeri određivati njegovu osobnost i socijalne odnose. John Bowlby uvodi pojam privrženosti, koji označava povezanost između djeteta i najbližih iz njegove okoline. Djeca na čije je signale okolina osjetljiva i reagira spremno i primjereno, formiraju tzv. sigurnu privrženost sa svojom socijalnom okolinom (u početku najčešće s majkom). Kvaliteta privrženosti, prema rezultatima mnogih istraživanja, utječe na kasniji razvoj pa tzv. sigurno privržena djeca u kasnijoj dobi imaju više povjerenja u sebe i u druge ljude, kooperativnija su i pokazuju manje nepoželjnih ponašanja, poput agresije ili povlačenja u sebe.

U razdoblju ranog djetinjstva, od prve do treće godine života, na dijete počinju imati utjecaj i druge osobe iz njegove okoline. To je razdoblje kad dijete već samostalno hoda i kad se naglo razvija govor. Prema Eriksonovom shvaćanju, pred djetetom te dobi važan je razvojni zadatak: ono mora postati svjesno sebe i svoje odvojenosti od roditelja, te izraziti svoju autonomiju i vlastitu volju. Iz toga često proizlaze i različita nepoželjna ponašanja koja dijete iskazuje, što okolinu ponekad začuđuje i brine. To razdoblje razvoja, od roditelja i ostalih u djetetovoj okolini, zahtjeva vještinu i mudrost kako bi pomogli djetetu izraziti svoju volju u okviru dobro odabranih mogućnosti i uz dobro ujednačenu ravnotežu između čvrstine i fleksibilnosti u pristupu.

U predškolskom razdoblju, od četvrte do šeste godine života, pred djetetom je razvojni zadatak da se u većoj mjeri nego do tada uključi u svijet oko sebe, da uspostavi odnose s drugom djecom, da se igra, uči različite vještine, da stječe spoznaje, da bude aktivno i da izražava svoju inicijativu. To je razdoblje u kojem dijete treba podršku za svoje zamisli i ideje i u kojem je potrebno podržati i poticati djetetove interese, znatiželju i inicijativu. Dijete treba osjetiti da je uspješno i sposobno i od okoline dobiti potvrdu i podršku. Ono treba stimulativnu okolinu, poticajna sredstva za igru i igračke, druženje s drugom djecom, raznolikost i mogućnost da se iskušava i izražava u različitim aktivnostima.

U ovom razdoblju mnoga djeca već imaju raznolike odnose s vršnjacima i vješta su u rješavanju mnogih socijalnih situacija i problema. Mnogo toga, međutim, još ne znaju i tek uče. To je razdoblje kad djeci treba pomoći u razvoju socijalnih vještina, izložiti ih primjerenim stvarnim ili simboličkim modelima (u pričama, filmovima i sl.), pomoći im da bolje razumiju druge, njihova emocionalna stanja, želje, potrebe, podučiti ih kako reagirati u pojedinoj situaciji, kako se zauzeti za sebe i kako rješavati međusobne probleme na neagresivan način. Aspekt socijalnog razvoja koji je kod djeteta važno poticati jest i sposobnost uočavanja smiješnog i smisao za humor.

Njegovanje emocionalno toplog i podržavajućeg odnosa s djetetom, primjereno odgovaranje na njegove razvojne potrebe, podržavanje djetetove inicijative uz razumno postavljanje granica u ponašanju te poticanje prosocijalnog ponašanja i osjetljivosti na druge pomoći će djetetu da se razvija u osobu koja će biti uspješna i zadovoljna u svojim socijalnim odnosima.


Napisao/la: Darko Pinter

Zdravo odrastanje

Emocionalni razvoj djeteta

Emocionalni razvoj djeteta

Osim izražavanja emocija, dijete vrlo rano pokazuje međuovisnost svojeg…

Zdravo odrastanje
Imam pravo jesti zdravo

Imam pravo jesti zdravo

"Imaš pravo na najbolju moguću zdravstvenu skrb, ispravnu vodu za piće,…

Zdravo odrastanje
Praznici i blagdani kao prilika za zbližavanje

Praznici i blagdani kao prilika za zbližavanje

Sjećamo se osjećaja zajedništva kad smo slavili djedov rođendan, sjećamo…

Zdravo odrastanje
Uloga kućnih ljubimaca u povećanju ljudske dobrobiti: utjecaj na razvoj djeteta

Uloga kućnih ljubimaca u povećanju ljudske dobrobiti:…

Ovim se člankom želi otvoriti pitanje mogu li ljubimci utjecati na razvoj…

Zdravo odrastanje
Dobra – loša televizija

Dobra – loša televizija

„Televizija nije ni sasvim dobra ni sasvim loša. Ne morate je ubiti; samo…

Zdravo odrastanje
Od pohvale djeca rastu

Od pohvale djeca rastu

Roditelji starog kova smatrali su da se dobro djetetovo ponašanje podrazumijeva,…

Zdravo odrastanje
Donirajte
Donacija
Podrška aktivnostima:
Saznajte više o donacijama

Moglo bi Vas zanimati

Koje djetetove potrebe sport zadovoljava?

Koje djetetove potrebe sport zadovoljava?

Kada sport pogoduje djetetu, a kada mu može čak i štetiti? Odgovor na ovo pitanje umnogome…

Zdravo odrastanje
Koncentracija djeteta

Koncentracija djeteta

Svi se možemo neko vrijeme koncentrirati na određeni zadatak, a u onom preostalom vremenu misli…

Zdravo odrastanje
Igre koje pomažu razviti djetetovu emocionalnu inteligenciju

Igre koje pomažu razviti djetetovu emocionalnu inteligenciju

Trebate li ideju kako kvalitetno provesti vrijeme sa svojim djetetom? Možda da se usmjerite…

Zdravo odrastanje
Slikovnice koje pomažu djeci

Slikovnice koje pomažu djeci

Knjiga je poseban intiman predmet koji snažno srasta s osobnošću i izvanredno je sredstvo za…

Zdravo odrastanje
Dječja igra

Dječja igra

Igra je najizrazitiji oblik dječje aktivnosti, spontana je i dobrovoljna, a njen značaj leži…

Zdravo odrastanje
Emocionalni razvoj djeteta

Emocionalni razvoj djeteta

Osim izražavanja emocija, dijete vrlo rano pokazuje međuovisnost svojeg izražavanja i emocionalnih…

Zdravo odrastanje

Portal

  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo

O Rodi

  • Rodina osobna iskaznica
  • Rodini udružni akti
  • Struktura udruge RODA
  • Pridruži se Rodama
  • Donacije udruzi Roda
  • Rodin let d.o.o.
  • Izvješća o radu udruge RODA
  • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
  • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama

Donacije udruzi RODA

Donacija
Podrška aktivnostima:
  • Pravila o donacijama
  • Kako donirati Rodi - upute za pravne osobe
  • Kako donirati Rodi - upute za fizičke osobe

Rodine grupe podrške

  • RODA Neplodnost
  • Rodini savjeti o autosjedalicama
  • Rodina SOS grupa o dojenju

Newsletter



Roda je korisnica tematske sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva

© RODA

Privatnost i uvjeti korištenjaNewsletterKontakt
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram