• Naslovnica
  • Portal
  • Udruga
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • Kontakti
  • Naslovnica
  • Portal
    • Portal
    • (Ne)plodnost
    • Trudnoća
    • Porod
    • Dojenje
    • Djeca
    • Roditeljstvo
  • Udruga
    • Udruga
    • O Rodi
    • Programi
    • Projekti
    • Događanja
    • Dokumenti
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • SOS TELEFON
    • SOS telefon za dojenje
    • +385 1 61 77 520
      +385 91 22 77 220
      radnim danom 17-20h
      vikendom 15-20h
    • Kontakti
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram
  • English
    • English - Roda
    • About us
    • Programs
    • Projects
    • Reports
    • News
    • Conferences
RODA
Portal
Udruga
  • O RODI
    • O Rodi
    • Rodina osobna iskaznica
    • Rodini udružni akti
    • Struktura udruge RODA
    • Pridruži se Rodama
    • Donacije udruzi Roda
    • Rodin let d.o.o.
    • Izvješća o radu udruge RODA
    • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
    • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama
  • Programi
    • Programi
    • Medicinski potpomognuta oplodnja
    • Trudnoća i porod
    • Dojenje i zaštita dojenja
    • Podržavajuće roditeljstvo
    • Sigurno u autosjedalici
    • Promocija platnenih pelena
    • Prava roditelja, obitelji i djece
    • Vrtići i škole
    • Djeca u bolnici
  • Projekti
    • Projekti
    • Moderni izazovi roditeljstva i demografija
    • Resursi prilagođeni za roditelje s invaliditetom
    • CHILD TRUST
    • Zajedno za plodnost (Together For Fertility)
    • Promocija doniranja humanog mlijeka s ciljem prevencije bolesti nedonoščadi i novorođenčadi
    • Global Fund for Women podrška Rodinim aktivnostima
    • Podrška Rodinim aktivnostima Fonda za žene
    • Sigurno na dva kotača
    • RESPECT
    • TEMIDA - osnaživanje OCD-a u zaštiti ljudskih prava zatvorenica
    • PLAN B - Civilno društvo otporno na krizne situacije
    • Krila za Rodu - Upward Through Mobilities
    • Odrastanje – pristup informacijama za primarne skrbnike djece 0-6 godina iz Ukrajine
    • Razmisli pa klikni
    • Budi tata
    • RADAR – Osnaživanje zagovaračkih potencijala udruga za zaštitu ženskih prava u zdravstvu
    • zakOČI - Take a brake!
    • OTISAK – Obrazovanje za socijalnu jednakosT, koheziju I Solidarnost kroz AKtivno sudjelovanje djece
    • Roditeljstvo+ Obrazovanje i podrška za pozitivno roditeljstvo
    • Zagovaranje za zdravstvenu skrb žena temeljenu na dokazima u doba pandemije COVID - 19
    • Online edukacija kao podrška roditeljima tijekom pandemije COVID-19
    • moto#R - Motiviranjem i osnaživanjem do resocijalizacije
    • Neprekinute veze - suradnja Ministarstva pravosuđa, Unicefa i Rode
  • Događanja
    • Događanja
    • Konferencije i izložbe
    • Peticije, ankete
    • Radionice, pregledi AS
    • Tjedan dojenja
    • Ostala događanja
  • Dokumenti
    • Dokumenti
    • Rodina izvješća i analize
    • Nacionalni dokumenti
    • Međunarodni dokumenti
    • Rodine brošure, letci, slikovnice
    • Audio i video materijali
    • Reakcije
  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo
  • SHARE
    • on Facebook
    • on Twitter
    • on Google
    • in Email
    • Reader
    • Više...
  • VRH
Zdravo odrastanje

Razvoj djetetovih sposobnosti

Pri čitanju ovog teskta, vrlo je važno znati da on sadrži očekivana postignuća djeteta određene dobi. Zato ovu tablicu koristite kao orijentaciju za organiziranje aktivnosti djece – uz njenu pomoć otkrijte koji bi zadaci djetetu mogli biti lagani, a koji preteški, kada djetetu ponuditi određenu aktivnost (npr. dati da se služi škarama, kada očekivati da samo skida svoju odjeću i sl.).

Molimo vas da tablicu ne koristite kao procjenu razvoja pojedinog djeteta, takvo što ipak prepustite stručnjacima!

 

 

2-3 GODINE

3-4 GODINE

4-5 GODINA

5-6 GODINA

· dobro trči naprijed
· skače na mjestu sa skupljenim stopalima
· šutira loptu bez gubitka ravnoteže
· baca loptu preko glave
· preskače preko predmeta visokih 15 centimetara, doskokom na oba stopala
· penje se 4-6 stepenica izmjenjujući noge

· trči oko zapreka
· balansira na jednoj nozi 5-10 sekundi
· skače na jednoj nozi
· spušta se niz tobogan bez ičije pomoći
· hvata loptu koja mu je upućena
· radi kolut naprijed
· upravlja triciklom i okreće pedale
· ide stepenicama prema dolje, izmjenjujući noge

· hoda natraške na prstima i peti
· skače prema naprijed, 10 skokova, bez padanja
· jednom rukom baca težu loptu osobi udaljenoj 1,5-2 metra
· lovi tenisku lopticu bačenu s udaljenosti od 1 metra

· hoda po gredi u svim smjerovima
· može skakutati 2 metra
· skače preko užeta
· demonstrira dvije složene vještine (vođenje lopte, hvata loptu, udara loptu palicom)
· samo se ljulja
· trči mijenjajući smjer

 

· može nanizati 4 velika zrna
· bojicu drži palcem i prstima, a ne u šaci
· u većini aktivnosti koristi se samo jednom rukom
· kontrolira stisak (ubada predmete, stavlja male predmete u predviđene otvore)
· valja, mrvi, gnječi i navlači plastelin
· ponavlja crtež kruga, okomite i vodoravne crte
· okreće stranice

· gradi toranj od 9 malih kocaka
· ponavlja crtež križa
· oblikuje predmete od gline ili plastelina
· upotrebljava obje ruke za jednostavne aktivnosti (skidanje poklopca sa staklenke i sl.)
· slijedi šablonu
· može prerezati papir

· reže papir ravnim, trajnijim potezom
· precrtava kvadrat
· piše nekoliko velikih slova
· crta jednostavne,  prepoznatljive slike
· pravilno lijepi

· izrezuje jednostavne oblike
· precrtava trokut
· čitko piše svoje ime
· prepisuje brojeve od 1 do 10
· definirano je je li ljevak ili dešnjak
· olovku drži kao odrasli
· boja unutar linija
· crta čovjeka (shematski, u liku geometrijskih oblika)

· pokazuje slike poznatih predmeta kad ih netko spomene
· može prepoznati predmet kad mu se kaže čemu služi
· prepoznaje pitanja koja započinju sa ŠTO i GDJE
· razumije negativne riječi (NE, NEMOJ, NE MOGU)
· predmete smješta: U, NA, ISPOD, PORED
· prepoznaje slike različitih aktivnosti (npr. jedenje, spavanje, trčanje)
· uživa kada mu se 10-15 minuta čita neka priča i kad završi čitanje, zahtijeva ponovno

· razumije značenje posljedičnih i pogodbenih rečenica
· u stanju je izvršiti 2-3 naredbe u nizu
· razumije kada mu se kaže: “hajdemo se pretvarati.”
 

· slijedi 3 nevezane naredbe pravilnim redom
· razumije komparaciju pridjeva (lijep, ljepši, najljepši)
· razumije redoslijed događaja kad mu se kaže (npr. prvo idemo u dućan, onda ćemo raditi kolač, a sutra ćemo ga jesti)
· razumije značenje prijedloga i priloga (npr. između, iznad, ispod, na vrhu, na dnu)
· u igru unosi usmene naredbe (upute)

· za vrijeme grupne aktivnosti, rutinski odgovara na pitanja
· glumi priču i koristi maštu u stvaranju priča
· lako opisuje objekte

 

 

· spaja riječi u rečenice od 2 do 4 riječi
· postavlja pitanja ŠTO i GDJE
· sastavlja negativne rečenice
· odgovara na jednostavna pitanja
· izražava potrebe i želje
· uočava različite oblike riječi (npr. množinu)

· govori u rečenicama od 4 do 5 riječi
· koristi prošlo vrijeme i govori o prošlim događajima
· upotrebljava osobnu zamjenicu kada govori o sebi
· pamti barem jednu dječju pjesmicu i može pjevati
· govor mu je razumljiv strancima, ali još ima grešaka u izgovoru
· postavlja kompliciranija pitanja (TKO, ŠTO, ZAŠTO, itd.)

 

· verbalizira radnju koja slijedi u pričama koje poznaje
· opisuje radnje na slici
· dugi monolozi
· rečenica potpuna, govor razumljiv
· stalno postavlja pitanja
· upotrebljava 1200-1500 riječi

· gramatika jedva da mu se razlikuje od one kojom se koriste odrasli
· još uvijek griješi kod slaganja subjekta i predikata i nekih glagolskih vremena
· komunicira bez problema s obitelji, prijateljima i strancima, zna voditi konverzaciju
· rutinski odgovara na jedno pitanje za vrijeme grupne aktivnosti od 10 do 15 minuta
· glumi priču

· reagira na jednostavne upute (npr. dodaj mi loptu, donesi cipelice)
· dodiruje i broji 1-3 predmeta
· uspoređuje 4 boje
· pokušava se igrati s nekom nepoznatom igračkom
· odabire i lista slikovnice, imenuje nacrtane predmete i na slici identificira nekoliko predmeta
· govori o tome što radi
· koncentracija kratko traje, uči uglavnom kroz istraživanje
· funkcionalno upotrebljava 5 igrački
· pokazuje velike/male predmete
· oponaša ponašanje odraslih (npr. igra se domaćice)

· imenuje 4 boje
· namjerno slaže kocke ili kolutove po veličini
· prepoznaje i imenuje problem
· pita pitanja da bi nešto saznao (zašto, kako) očekujući jednostavne odgovore
· broji do 7 predmeta
· zna koliko ima godina
· imenuje 6 dijelova tijela kad mu se kaže njihova funkcija
· sortira predmete u grupe prema istim svojstvima (boja, oblik, veličina)
· povećano mu je razumijevanje koncepta funkcije i grupiranja predmeta (npr. namještaj za lutkinu kuću smješta u odgovarajuće prostorije)
· postaje svjesno sadašnjosti i prošlosti
· imenuje ili pridružuje predmete koji si pripadaju (npr. četkica za zube i …?)

 

· slaže rimu (mama, sama, jama)
· crta osobu sa 6 prepoznatljivih dijelova tijela; može imenovati i usporediti nacrtane dijelove s vlastitim tijelom
· crta, imenuje i opisuje prepoznatljive slike
· koncentracija mu dulje traje; uči promatranjem i slušanjem odraslih, kao i istraživanjem
· zaključuje 4 analogne suprotnosti (led je hladan, vatra je vruća)
· predviđa realističan ishod događaja ili priče
· zna neka slova ili brojeve
· ima razvijen koncept vremena; dijete može govoriti o jučer, prošlom tjednu, danas i sutra
· prepričava 3 važne činjenice iz priče
· zna grad i ulicu u kojoj stanuje

· prilično točno prepričava priču iz slikovnice
· zna brojeve od 1 do 10 i većinu abecede
· broji do 12 predmeta
· smisleno i svrsishodno koristi pribor (npr. škare ili boje)
· odgovara na pitanja kojima se od njega traži zbrajanje i oduzimanje 5 različitih predmeta
· počinje povezivati vrijeme koje pokazuje sat s dnevnim rasporedom
· ima zamjetno produljeni period koncentracije
· zna reći po čemu su neki predmeti slični ili različiti
· spaja slagalicu od 10 i više dijelova
· koncept vremena razvio se do razumijevanja prošlosti i budućnosti u smislu važnijih događaja (npr. Božić će doći nakon što prođu dva vikenda)
· čita 10 poznatih riječi

 

· kada jede, koristi žlicu, prolijevajući pritom vrlo malo
· pije iz dječje šalice
· skida jednostavnu, nepričvršćenu odjeću
· pere i briše ruke uz pomoć odraslih
· obavlja nuždu uz malu pomoć - kontrolira se tijekom dana
· pomaže odraslima spremiti igračke

· natače tekućinu iz malog vrča
· zakopčava i otkopčava odjevne predmete
· samo pere ruke
· samo obavlja nuždu
· jede i pije koristeći žlicu, vilicu i čašu
· samo počisti ono što prolije
· samo si natače vodu iz slavine
· samo sprema igračke ili materijale
· samostalno oblači cipele i čizmice

· reže mekane materijale kuhinjskim nožem
· vezuje uzice na cipelama
· samostalno zatvara patentni zatvarač
· obriše nos kada ga se podsjeti
· samostalno pere zube uz nadgledanje
· izvodi svakodnevne zadatke u skupini uz blago podsjećanje
· samostalno donosi i priprema materijale potrebne za zadatak

· oblači se potpuno samostalno 
· samo pere zube
· vezuje uzice na cipelama
· sigurno prelazi ulicu
· čvrsto drži zdjelu s pahuljicama ili sendvič
· samostalno češlja kosu

 

· promatra drugu djecu i uključuje se brzo u njihovu igru
· ponudite li mu alternativna rješenja, izabrat će jedno
· razlikuje spolove
· samostalno se igra po vlastitom nahođenju, 15 minuta
· izražava široki raspon emocija putem radnji, riječi ili izražaja lica
· insistira na samostalnom obavljanju zadataka
· sudjeluje u malim grupnim aktivnostima (npr. pjeva, plješće, pleše desetak minuta)
· brani svoje vlasništvo

· inicira suradnju s djetetom ili odraslom osobom
· dijeli igračke, materijale i hranu
· započinje igrokaze postavljajući čitavu scenu (npr. putovanje, glumljenje životinja)
· pita za dozvolu kada želi upotrijebiti tuđi predmet
· sudjeluje u aktivnostima koje se izvode u malim grupama (pod rukovođenjem odgojitelja, 10-15 minuta)
· igra se sa 2-3 djece s čestim međusobnim djelovanjem, 15 minuta
· čeka na ostvarenje svoje želje (do 5 minuta)
· rutinski slijedi 3 grupna pravila

· obrazlaže osjećaje svog vršnjaka
· neprestano pokušava razvojno primjerene zadatke izvršiti samostalno
· uz opomenu prekida neodgovarajuće ponašanje
· igra jednostavne društvene igre (za stolom)
· igrokazi bliži stvarnom životu, s mnogo detalja i pomnim određivanjem prostora i vremena
· rješava probleme s vršnjacima koristeći supstituciju uvjeravanje ili pregovaranje
· govori o nedavnim događajima i iskustvima

· igra natjecateljske igre
· samostalno sklapa prijateljstva s drugom djecom
· konzistentno rješava probleme u teškim situacijama
· zna i rutinski prati grupna pravila
· angažirano i samostalno radi 20 minuta
· samostalno izvršava zadatke
· hvali i pruža podršku ili pomaže drugom djetetu
· uključuje se u kooperativne igre s djecom, u kojima je potrebno grupno donošenje odluka, podjela uloga, fair play


Napisao/la: Roda

Zdravo odrastanje

Emocionalni razvoj djeteta

Emocionalni razvoj djeteta

Osim izražavanja emocija, dijete vrlo rano pokazuje međuovisnost svojeg…

Zdravo odrastanje
Imam pravo jesti zdravo

Imam pravo jesti zdravo

"Imaš pravo na najbolju moguću zdravstvenu skrb, ispravnu vodu za piće,…

Zdravo odrastanje
Praznici i blagdani kao prilika za zbližavanje

Praznici i blagdani kao prilika za zbližavanje

Sjećamo se osjećaja zajedništva kad smo slavili djedov rođendan, sjećamo…

Zdravo odrastanje
Uloga kućnih ljubimaca u povećanju ljudske dobrobiti: utjecaj na razvoj djeteta

Uloga kućnih ljubimaca u povećanju ljudske dobrobiti:…

Ovim se člankom želi otvoriti pitanje mogu li ljubimci utjecati na razvoj…

Zdravo odrastanje
Dobra – loša televizija

Dobra – loša televizija

„Televizija nije ni sasvim dobra ni sasvim loša. Ne morate je ubiti; samo…

Zdravo odrastanje
Od pohvale djeca rastu

Od pohvale djeca rastu

Roditelji starog kova smatrali su da se dobro djetetovo ponašanje podrazumijeva,…

Zdravo odrastanje
Donirajte
Donacija
Podrška aktivnostima:
Saznajte više o donacijama

Moglo bi Vas zanimati

Koje djetetove potrebe sport zadovoljava?

Koje djetetove potrebe sport zadovoljava?

Kada sport pogoduje djetetu, a kada mu može čak i štetiti? Odgovor na ovo pitanje umnogome…

Zdravo odrastanje
Koncentracija djeteta

Koncentracija djeteta

Svi se možemo neko vrijeme koncentrirati na određeni zadatak, a u onom preostalom vremenu misli…

Zdravo odrastanje
Igre koje pomažu razviti djetetovu emocionalnu inteligenciju

Igre koje pomažu razviti djetetovu emocionalnu inteligenciju

Trebate li ideju kako kvalitetno provesti vrijeme sa svojim djetetom? Možda da se usmjerite…

Zdravo odrastanje
Slikovnice koje pomažu djeci

Slikovnice koje pomažu djeci

Knjiga je poseban intiman predmet koji snažno srasta s osobnošću i izvanredno je sredstvo za…

Zdravo odrastanje
Dječja igra

Dječja igra

Igra je najizrazitiji oblik dječje aktivnosti, spontana je i dobrovoljna, a njen značaj leži…

Zdravo odrastanje
Emocionalni razvoj djeteta

Emocionalni razvoj djeteta

Osim izražavanja emocija, dijete vrlo rano pokazuje međuovisnost svojeg izražavanja i emocionalnih…

Zdravo odrastanje

Portal

  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo

O Rodi

  • Rodina osobna iskaznica
  • Rodini udružni akti
  • Struktura udruge RODA
  • Pridruži se Rodama
  • Donacije udruzi Roda
  • Rodin let d.o.o.
  • Izvješća o radu udruge RODA
  • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
  • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama

Donacije udruzi RODA

Donacija
Podrška aktivnostima:
  • Pravila o donacijama
  • Kako donirati Rodi - upute za pravne osobe
  • Kako donirati Rodi - upute za fizičke osobe

Rodine grupe podrške

  • RODA Neplodnost
  • Rodini savjeti o autosjedalicama
  • Rodina SOS grupa o dojenju

Newsletter



Roda je korisnica tematske sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva

© RODA

Privatnost i uvjeti korištenjaNewsletterKontakt
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram