• Naslovnica
  • Portal
  • Udruga
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • Kontakti
  • Naslovnica
  • Portal
    • Portal
    • (Ne)plodnost
    • Trudnoća
    • Porod
    • Dojenje
    • Djeca
    • Roditeljstvo
  • Udruga
    • Udruga
    • O Rodi
    • Programi
    • Projekti
    • Događanja
    • Dokumenti
  • Forum
  • Rodilišta
  • Donate
  • SOS TELEFON
    • SOS telefon za dojenje
    • +385 1 61 77 520
      +385 91 22 77 220
      radnim danom 17-20h
      vikendom 15-20h
    • Kontakti
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram
  • English
    • English - Roda
    • About us
    • Programs
    • Projects
    • Reports
    • News
    • Conferences
RODA
Portal
Udruga
  • O RODI
    • O Rodi
    • Rodina osobna iskaznica
    • Rodini udružni akti
    • Struktura udruge RODA
    • Pridruži se Rodama
    • Donacije udruzi Roda
    • Rodin let d.o.o.
    • Izvješća o radu udruge RODA
    • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
    • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama
  • Programi
    • Programi
    • Medicinski potpomognuta oplodnja
    • Trudnoća i porod
    • Dojenje i zaštita dojenja
    • Podržavajuće roditeljstvo
    • Sigurno u autosjedalici
    • Promocija platnenih pelena
    • Prava roditelja, obitelji i djece
    • Vrtići i škole
    • Djeca u bolnici
  • Projekti
    • Projekti
    • Moderni izazovi roditeljstva i demografija
    • Resursi prilagođeni za roditelje s invaliditetom
    • CHILD TRUST
    • Zajedno za plodnost (Together For Fertility)
    • Promocija doniranja humanog mlijeka s ciljem prevencije bolesti nedonoščadi i novorođenčadi
    • Global Fund for Women podrška Rodinim aktivnostima
    • Podrška Rodinim aktivnostima Fonda za žene
    • Sigurno na dva kotača
    • RESPECT
    • TEMIDA - osnaživanje OCD-a u zaštiti ljudskih prava zatvorenica
    • PLAN B - Civilno društvo otporno na krizne situacije
    • Krila za Rodu - Upward Through Mobilities
    • Odrastanje – pristup informacijama za primarne skrbnike djece 0-6 godina iz Ukrajine
    • Razmisli pa klikni
    • Budi tata
    • RADAR – Osnaživanje zagovaračkih potencijala udruga za zaštitu ženskih prava u zdravstvu
    • zakOČI - Take a brake!
    • OTISAK – Obrazovanje za socijalnu jednakosT, koheziju I Solidarnost kroz AKtivno sudjelovanje djece
    • Roditeljstvo+ Obrazovanje i podrška za pozitivno roditeljstvo
    • Zagovaranje za zdravstvenu skrb žena temeljenu na dokazima u doba pandemije COVID - 19
    • Online edukacija kao podrška roditeljima tijekom pandemije COVID-19
    • moto#R - Motiviranjem i osnaživanjem do resocijalizacije
    • Neprekinute veze - suradnja Ministarstva pravosuđa, Unicefa i Rode
  • Događanja
    • Događanja
    • Konferencije i izložbe
    • Peticije, ankete
    • Radionice, pregledi AS
    • Tjedan dojenja
    • Ostala događanja
  • Dokumenti
    • Dokumenti
    • Rodina izvješća i analize
    • Nacionalni dokumenti
    • Međunarodni dokumenti
    • Rodine brošure, letci, slikovnice
    • Audio i video materijali
    • Reakcije
  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo
  • SHARE
    • on Facebook
    • on Twitter
    • on Google
    • in Email
    • Reader
    • Više...
  • VRH
Djeca u prometu

Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (1)


U radu s roditeljima, na pregledima autosjedalica i predavanjima o važnosti korištenja autosjedalica, često se ponavljaju pojedina roditeljska pitanja koja smo sakupile i na njih odgovorile. 



Zašto dijete treba biti vezano u autosjedalici?

Autosjedalice spašavaju život i smanjuju rizik zadobivanja ozbiljne ozljede i do 70 %. Drugim riječima, od 10 mališana koji bez sjedalice smrtno stradaju ili su liječeni u bolnici zbog sudara vozila u kojem su se nalazili, čak njih sedam bi preživjelo ili ne bi bilo hospitalizirano da su bili pravilno vezani u autosjedalici.

Istraživanja i iskustva pokazuju da 70-80 % autosjedalica nije pravilno korišteno, a u Hrvatskoj se taj postotak kreće čak oko 90%.

Sile koje djeluju na nas prilikom sudara, djeluju i na našu djecu. Istovremeno, sigurnosni pojasevi vozila nisu dizajnirani da bi djeci pružili zaštitu, a sile sudara i kod najmanjih brzina su toliko jake da je nemoguće dijete zadržati u rukama.

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama Republike Hrvatske (čl. 163) svaki vozač obavezan je vezati dijete u autosjedalicu ili pomoćno postolje sve do 150 cm ili iznimno do 135 cm na stražnjoj klupi, ali samo ako sigurnosni pojas automobila ide pravilnom putanjom preko djetetovog tijela.

 

Nije li sigurnije da sama držim svoju bebu? Neće li biti lakše izaći iz vozila nakon nesreće ako nisam vezana pojasom?

NE I NIKAKO NE!

Prilikom sudara automobila koji se kreće brzinom od svega 25 km/h, na objekte u vozilu djeluje sila oko 20 puta jača od njihove mase. Tako dijete od 5 kg postaje teško oko 100 kg. Nemoguće ga je zadržati u naručju, a težina odrasle osobe može doslovno zgnječiti dijete. Statistike pokazuju da su oni koji izlete iz vozila pri sudaru pod četverostruko većim rizikom da smrtno stradaju. A što se tiče izlaska iz vozila kada je putnik vezan pojasom, puno je lakše izaći iz vozila ako putnik ne dobije ozbiljne ozljede glave i prsnog koša, a koje su povezane s nesrećama gdje pojasevi nisu korišteni.

 

Moramo li koristiti dječju autosjedalicu ili je dovoljno da je beba u košari ili nosiljci?

Najsigurnije za bebu je vožnja u testiranoj i od nadležnih državnih institucija provjerenoj i ovjerenoj autosjedalici. Košare i nosiljke nisu namijenjene za korištenje kao sigurnosna prijevozna sredstva za bebe i ne pružaju im sigurnost (inače bi dolazile s potvrdom da se mogu koristiti za osiguranje djeteta u automobilu). Iako se na prvi pogled čini da je cijena autosjedalice velika i može se doći u napast da se umjesto nje koristi košara iz kolica ili slično, uvijek si trebate postaviti sljedeće pitanje: Ima li život vašeg djeteta cijenu?

 

Koje je najsigurnije mjesto za dijete u vozilu?

Iako hrvatski Zakon o sigurnosti prometa na cestama dozvoljava prijevoz djece u autosjedalicama i pomoćnim postoljima na prednjem suvozačkom sjedalu, istraživanja pokazuju da stavljanje djeteta na stražnje sjedalo smanjuje mogućnost ozljede i smrti za više od 30%. Ako se koristi autosjedalica u suprotnom smjeru od vožnje, zakonski je obavezno deaktivirati zračni jastuk, a za ostale je to preporuka odnosno potrebno je barem odmaknuti sjedalo što je više moguće dalje od kontrolne ploče, a da je i dalje moguće ispravno vezanje. Ovu opciju preporučujemo koristiti samo isključivo, ako drugačije nije moguće - stražnja klupa je dječja zona u kojoj nastojte prevoziti djecu do 150 cm visine. 

Na stražnjem sjedalu postoje, uglavnom, tri mjesta. Za prijevoz je najsigurnije srednje mjesto jer je najudaljenije od eventualnih točki udara kod sudara. Ako je moguće sjedalicu pravilno montirati na srednje mjesto, onda je ono najsigurnije. U suprotnom, autosjedalicu treba postaviti na mjesto iza vozača ili suvozača. Statistike pokazuju da su mjesta iza vozača ili suvozača podjednako sigurna.

 

Kako mogu paziti na svoju bebu ako je ona na stražnjem sjedalu i van mog dohvata?

Ako je beba pravilno vezana u autosjedalici na stražnjem sjedalu, ne biste se trebali bojati za njezinu sigurnost. Razmišljajte o tome na ovaj način: kada navečer stavite svoju bebu spavati, osigurate da bude na sigurnom, pustite je da spava i ne sjedite pored nje budni cijelu noć.

Ako se svejedno bojite što beba nije pod vašim direktnim nadzorom kada je na stražnjem sjedalu, pokušajte se uvijek voziti s još jednom odraslom osobom koja može svoju pažnju posvetiti djetetu dok vi posvećujete pozornost prometu. Naravno, ta osoba također mora biti vezana; u suprotnom postoji rizik da će, u trenutku sudara, svojim tijelom zdrobiti ili udariti o dijete.

Također, mogu se kupiti retrovizori koji se postave, jedan na stražnje staklo vozila, a drugi na prednje pored standardnog retrovizora. Na taj način moći ćete vidjeti svoje dijete jednostavnim pogledom u retrovizor. To vam može pomoći u smirivanju vaših strahova kada se nalazite u vozilu sami sa svojim djetetom. Ipak, imajte na umu da dok gledate u dijete, ne gledate na cestu – nastojte ne zadržavati pogled na djetetu nego, ako vam se učini da nešto nije u redu, isključite se iz prometa i provjerite dijete.

 

Zar nije za male bebe jako važno da leže na ravnom? Nisu li autosjedalice koje stavljaju bebu u polusjedeći položaj, opasne za bebe?

Ovo je jedan od mitova koji, nažalost, mnoge roditelje malih beba tjera da stavljaju bebu u smrtnu opasnost, držeći je u naručju ili košari pri vožnji u motornom vozilu, radije nego u autosjedalici u polusjedećem položaju.

Polusjedeći položaj i postavljanje sjedalice prema natrag kod malih beba neophodni su za njihovu sigurnost u vozilu. Nagib naslona sjedalice od 45 do 60 stupnjeva u odnosu na tlo najbolje osigurava bebinu glavu i vrat, dok u isto vrijeme osigurava da su dišni putovi bebe otvoreni. Ako je nagib veći, bebina glava pada prema naprijed i može doći do zatvaranja dišnih putova. Ako je nagib manji, djetetova glava pri sudaru biva povučena prema naprijed izuzetno velikom silom koju njezin nerazvijeni vrat i kičma ne mogu podnijeti, a istovremeno dijete može iskliznuti ispod pojasa i van autosjedalice. Također, poluuspravni položaj djeteta osigurava da se sile pri sudaru rasporede preko tijela i izbjegne njihova koncentracija na određenu točku koja može uzrokovati ozbiljnu ozljedu.

Iznimku kod polusjedećeg položaja ponekad je potrebno učiniti kod nedonoščadi i beba rođenih s malom tjelesnom težinom (do 3 kg). Kod tih beba potrebno je prvo testirati stvara li polusjedeći položaj u autosjedalici probleme u disanju i srčanom ritmu. Neke od tih beba morat će koristiti autokrevetić testiran za sudar umjesto autosjedalice okrenute prema natrag. U tom slučaju, autokrevetić mora biti okrenut tako da je beba položena paralelno s naslonom stražnjeg sjedala i da je glava usmjerena prema sredini sjedala. Autokrevetići su potrebni u tim posebnim slučajevima, međutim za bebe koje nisu među njima, najsigurnije su autosjedalice. Problem kod autokrevetića je da u slučaju sudara s prednje ili stražnje strane vozila beba biva zadržana na mjestu (iako ne toliko koliko bi bila da je u autosjedalici), ali u slučaju sudara sa strane postoji mogućnost da tijelo bebe isklizne iz krevetića.

 

Zašto je postavljanje autosjedalice u suprotan smjer od smjera vožnje toliko važan?

Bebe imaju teške glave i slabe vratove. Kosti u vratu i ramenima su mekane, a ligamenti rastezljivi (na čemu je svaka majka pri porodu zahvalna). Ako je beba okrenuta prema naprijed, kod sudara sprijeda (najčešći i najopasniji tip sudara) tijelo je zadržano pojasom, ali glava nije.

Kako glava kreće prema naprijed, vrat se rasteže. Starija djeca i odrasli mogu tako dobiti privremene ozljede vrata. Međutim, kod malih beba kosti vrata se doslovno razmaknu i može doći do povrede kičme i kičmene moždine. Rezultat može biti paraliza ili smrt.

Kada je beba okrenuta prema natrag, u poluležećem položaju, cijelo tijelo (glava, vrat i trup) zaštićeni su naslonom autosjedalice u sudaru sprijeda. Također, ovaj smjer bebu štiti i u drugim tipovima sudara.

 

autosjedalica 12

Napisao/la: Roda
Prva objava: 12.10.2011. Imate li pitanje o autosjedalicama ili trebate savjet? Javite se na Facebook grupu Rodini savjeti o autosjedalicama ili mailom na autosjedalice@roda.hr.

Djeca u prometu

Sigurno u prometu uz Rodine edukativne materijale

Sigurno u prometu uz Rodine edukativne materijale

Priprema za novu školsku godinu ne smije izostaviti i učenje djeteta ponašanju…

Djeca u prometu
Kako vožnju automobilom učiniti zabavnom za dijete

Kako vožnju automobilom učiniti zabavnom za dijete

Vožnja s djecom u autu čini svakodnevni dio mnogih života, ali ona može…

Djeca u prometu
Ljeto, vrućine i djeca u automobilima

Ljeto, vrućine i djeca u automobilima

Opasne situacije koje donose ljeto i visoke temperature, kako ih spriječiti…

Djeca u prometu
Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (2)

Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (2)

U radu s roditeljima, na pregledima autosjedalica i predavanjima o važnosti…

Djeca u prometu
Sigurna vožnja ljeti

Sigurna vožnja ljeti

Ljeti, temperatura zraka u automobilu može doseći opasne razine i tijekom…

Djeca u prometu
Kako smanjiti izloženost koronavirusu u automobilu i autosjedalici

Kako smanjiti izloženost koronavirusu u automobilu…

Stručnjaci posebno upozoravaju vozače i putnike u automobilima na nužnost…

Djeca u prometu
Donirajte
Donacija
Podrška aktivnostima:
Saznajte više o donacijama

Moglo bi Vas zanimati

Skrivene opasnosti korištenja dodataka za autosjedalice

Skrivene opasnosti korištenja dodataka za autosjedalice

Što bez straha možemo dati djetetu u autosjedalici, a što je potencijalna opasnost?

Djeca u prometu
Što znači

Što znači "pravilno korištenje autosjedalice"?

Kako bi pružila maksimalnu zaštitu djetetu, autosjedalica mora biti pravilno postavljena i…

Djeca u prometu
Jedna priča s autoceste

Jedna priča s autoceste

Kako su autosjedalica i pravilno vezivanje spasili život obitelji u nesreći na autocesti.

Djeca u prometu
Ljeto, vrućine i djeca u automobilima

Ljeto, vrućine i djeca u automobilima

Opasne situacije koje donose ljeto i visoke temperature, kako ih spriječiti i što ako se ipak…

Djeca u prometu
Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (2)

Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (2)

U radu s roditeljima, na pregledima autosjedalica i predavanjima o važnosti korištenja autosjedalica,…

Djeca u prometu
Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (1)

Najčešće postavljana pitanja o autosjedalicama (1)

U radu s roditeljima, na pregledima autosjedalica i predavanjima o važnosti korištenja autosjedalica,…

Djeca u prometu

Portal

  • (Ne)plodnost
  • Trudnoća
  • Porod
  • Dojenje
  • Djeca
  • Roditeljstvo

O Rodi

  • Rodina osobna iskaznica
  • Rodini udružni akti
  • Struktura udruge RODA
  • Pridruži se Rodama
  • Donacije udruzi Roda
  • Rodin let d.o.o.
  • Izvješća o radu udruge RODA
  • Oglašavanje na Rodinim online kanalima komunikacije
  • Rodino gnijezdo dostupno je za besplatno korištenje udrugama i inicijativama

Donacije udruzi RODA

Donacija
Podrška aktivnostima:
  • Pravila o donacijama
  • Kako donirati Rodi - upute za pravne osobe
  • Kako donirati Rodi - upute za fizičke osobe

Rodine grupe podrške

  • RODA Neplodnost
  • Rodini savjeti o autosjedalicama
  • Rodina SOS grupa o dojenju

Newsletter



Roda je korisnica tematske sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva

© RODA

Privatnost i uvjeti korištenjaNewsletterKontakt
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram