"Znakovi upozorenja" za djecu stariju od 12 mjeseci

Djeca prolaze kroz proces razvoja novih vještina u nekom predvidljivom vremenu. Kod većine djece u određeno se doba razvijaju određene vještine, na osnovu kojih se stvaraju razvojne ljestvice.

Kada dijete dostigne određenu kronološku dob, a ne usvoji vještine koje se u toj dobi očekuju, nama - roditeljima i stručnjacima, to je znak upozorenja mogućeg postojanja razvojnih poteškoća. Dob u kojoj se očekuje pojava određene vještine uvijek je prikazana kroz razdoblje, npr. od 12. do 18. mjeseca pa se za to razdoblje kaže da je okvir u kojem se očekuje pojava nove vještine.

Razvojne poteškoće ili zaostajanja u razvoju, javljaju se kad dijete nije usvojilo znanja i vještine koje se očekuju za njegovu dob. Npr. ako se očekuje da dijete samostalno prohoda između 12. i 15. mjeseca starosti, tada se za dijete koje nije prohodalo s 24 mjeseca govori da pokazuje rizik za poteškoću/zaostajanje u razvoju.

Razvojne poteškoće mogu se pojaviti u svim područjima razvoja ili samo u nekima, npr. poremećaji govornih sposobnosti. No, i tada najčešće iskazana poteškoća može utjecati na druge aspekte razvoja pa je često npr. povezan razvoj govornih sposobnosti sa poteškoćama u socio-emocionalnom razvoju.

U daljnjem tekstu navodimo moguće pojave zaostajanja i poremećaja u razvoju (tzv.»znakovi upozorenja»).

Važna napomena - ako primijetite da je vaše dijete starije od dobi u okviru koje se očekuje usvajanje neke vještine, ili ste uočili neki od «znakova upozorenja», preporučujemo Vam da se obratite pedijatru. Postojanje nekog «znaka upozorenja» ne znači nužno i prisustvo teškoće u razvoju, napominjemo da konačnu procjenu provodi tim stručnjaka.

Socio-emocionalni razvoj

  • Ne ostaje u aktivnosti onoliko dugo koliko to čine njegovi vršnjaci,
  • nekontrolirano slini (nakon 18. mjeseca),
  • ne traži ljubav, podršku ili tjelesni kontakt s roditeljem ili osobom koja o njemu brine,
  • bezrazložni nastupi uznemirenosti i smijeha (nakon 18. mjeseca),
  • postoje intervali odsutnosti (nakon 18. mjeseca), odbija kontakt očima,
  • prisustvo stereotipnih pokreta (nakon 18. mjeseca), ljuljanje tijela ili dijelova tijela u ritmu,
  • bezrazložni napadi bijesa, vriskanja ili smijeha (nakon 24. mjeseca),
  • nemotivirana agresivnost prema sebi i drugima (nakon 3. godine),
  • bezrazložni strahovi ili odsustvo straha od realnih opasnosti (nakon 3. godine),
  • povlačenje u sebe i izolacija (nakon 3. godine), fokusira se na neobične predmete ili aktivnosti kroz duže vrijeme i to voli više nego aktivnosti s drugom djecom,
  • neurotski znakovi – čupkanje kose, samozadovoljavanje (nakon 4. godine),
  • niska razina tolerancije na frustraciju (nakon 4. godine), postaje neobično uzrujano kad pokušava izvršiti jednostavne zadatke koje njegovi vršnjaci mogu izvesti,
  • enureza i enkropeza (nakon 5. godine),
  • anoreksija ili bulimija (nakon 5. godine).

Razvoj motorike

  • Dijete ima stisnute šake, ukočene ruke ili noge,
  • dijete ima prenizak ili previsok mišićni tonus u usporedbi sa svojim vršnjacima,
  • dijete više koristi jednu stranu tijela,
  • vrlo je nespretno u usporedbi s vršnjacima, sapleće se i često pada,
  • zaokupljeno je aktivnošću koja se ponavlja (okretanje u krug, ljuljanje...) (nakon 24. mjeseca),
  • nespretno hvata – prisutan tremor (nakon 24. mjeseca),
  • stalno je u pokretu (nakon 3. godine).

Razvoj vida

  • Dijete ima poteškoća u vidnom praćenju objekata i ljudi,
  • često trlja oči,
  • okreće, namješta glavu u neobične položaje kad pokušava nešto vidjeti,
  • ima poteškoća u skupljanju sitnih predmeta sa poda (nakon 12. mjeseca),
  • ima poteškoća u uspostavljanju kontakta očima,
  • zatvara jedno oko kad gleda udaljenije stvari,
  • objekte prinosi preblizu kako bi ih bolje vidjelo,
  • jedno ili oba oka su u veličini ili boji neobični,
  • dijete loše voljno usmjerava vidnu pažnju (nakon 5. godine).

Razvoj slušanja i govora

  • Nerazvijen govor, ne govori i ne razumije govor (nakon 24. mjeseca),
  • dijete govori vrlo tiho ili vrlo glasno,
  • na pitanja ne odgovara ili odgovara sa zakašnjenjem (nakon 3. godine),
  • dijete u govoru zamuckuje i muca (nakon 3. godine),
  • pogrešno ispunjava zahtjeve (nakon 3. godine),
  • često traži da mu se ponovi već rečeno (nakon 3. godine),
  • prisutan je agramatičan govor (nakon 5. godine),
  • pojačava TV ili radio,
  • preaktivno je ili ne sudjeluje u aktivnostima druge djece,
  • dijete ne reagira kada ga se zove s udaljenosti, čak i kad se radi o vrlo zanimljivim stvarima,
  • okreće tijelo tako da je jedno te isto uho uvijek okrenuto prema zvuku,
  • ne reagira na nagle i vrlo bučne zvukove,
  • ne govori glasove ili riječi koje su uobičajene za djecu njegove dobi.
Objavljeno:
Napisao/la: