Tjelovježba

12-10-2011

Većina osoba tjelovježbu zamišlja kao vježbanje u teretani, na steperu ili dizanje utega. No, za djecu tjelovježba znači igru i tjelesnu aktivnost. Djeca vježbaju na satu tjelovježbe u školi, tijekom nogometnog treninga ili na satu plesa. Oni, također, vježbaju za vrijeme odmora, vožnje biciklom ili igranja skrivača.

 

Korisnost tjelovježbe

 

Svatko može imati koristi od redovne tjelovježbe. Aktivno dijete će:

- imati jače mišiće i kosti;

- imati vitkije tijelo zbog toga što tjelovježba pomaže pri regulaciji tjelesnih masnoća;

- biti manje podložno debljanju i prekomjernoj težini;

- smanjiti rizik razvijanja dijabetesa tipa 2;

- vjerojatno imati niži tlak i nižu razinu kolesterola;

- imati bolji pogled na život.

 

Osim što je redovna tjelovježba dobra za zdravlje, djeca koja su tjelesno sposobna bolje spavaju i bolje se nose sa tjelesnim i emocionalnim izazovima koji svaki dan donosi - bilo da se radi o trčanju kako bi se uhvatio autobus, saginjanju da se zavežu vezice na cipelama ili učenju za ispit.

 

Tri elementa sposobnosti

Ako ste ikada promatrali djecu koja se igraju na igralištu, mogli ste zamijetiti postojanje tri elementa sposobnosti:

 

- dijete igra „lovice“ (izdržljivost);

- preskače prepreke (snaga);

- saginje se kako bi zavezalo tenisice (fleksibilnost).

 

Roditelji bi trebali potaknuti svoju djecu u obavljaju raznolikih aktivnosti kako bi radili na sva tri spomenuta elementa.

 

Izdržljivost se razvija kod redovitog prakticiranja aerobnih vježbi (aerobno znači „sa zrakom“). Tijekom aerobnih vježbi srce kuca jače i diše se snažnije. Aerobna aktivnost, kada se upražnjava redovno, jača srce i poboljšava sposobnost tijela da opskrbi kisikom sve tjelesne stanice.

 

Aerobne vježbe mogu biti zabavne i za roditelje i za djecu. Evo nekoliko primjera aerobnih vježbi:

 

- košarka

- vožnja bicikla

- klizanje na ledu i hokej

- koturaljkanje (rolanje)

- nogomet

- plivanje

- tenis

- šetnja

- trčanje 

 

Poboljšanje snage ne znači i dizanje utega. Iako neka djeca mogu imati koristi od dizanja utega, takva vrsta tjelovježbe bi se trebala izvoditi pod nadzorom iskusne odrasle osobe koja radi sa djecom. No, većini djece nije potreban formalan program dizanja utega kako bi ojačali. Sklekovi, trbušnjaci i druge vježbe pomažu u toniranju i jačanju mišića. Djeca također sama uvrštavaju vježbe jačanja u svoju igru, kada se penju, stoje na rukama ili se hrvaju.

 

Vježbe istezanja pomažu kod poboljšanja fleksibilnosti, dopuštajući mišićima i zglobovima da se savijaju i lakše pokreću kroz njihov cijeli radijus kretanja. Djeca svakodnevno traže mogućnosti za istezanje bilo da se protežu u želji da dohvate igračku koja je van domašaja, spuštajući se u špagu ili preskačući preko kauča.

 

Koliko je dovoljno vježbati?

 

Postotak djece sa prekomjernom težinom  se udvostručio u posljednjih 30 godina. Iako velik broj faktora doprinosi ovoj epidemiji, djeca se sve manje kreću. Drugim riječima, današnja djeca puno više sjede nego prije.

Američka akademija pedijatara smatra da prosječno dijete provede 3 sata dnevno gledajući televiziju. Prema Kaiser obiteljskoj fondaciji, dijete u prosjeku provede 5 ½ sati na sve medije sveukupno.

Roditelji se trebaju pobrinuti da dijete vježba dovoljno. Dakle, koliko je to „dovoljno“? Prema smjernicama za ishranu iz 2005. godine Američkog Odjela za agrikulturu i Odjela za zdravlje i usluge, sva djeca od dvije godine naviše trebala bi upražnjavati 60 minuta umjerene do jake vježbe većinu dana u tjednu, a poželjno bi bilo i svaki dan. Pored toga što daju više praktičnih savjeta o tome kako prirediti vašem djetetu zdravu i balansiranu prehranu, nove smjernice za ishranu također predlažu da djeca trebaju jesti više voća, povrća i cjelovitih žitarica nego u prošlosti.

Više o ovome, ali i o tome koje su smjernice odgovarajuće za vaše dijete, možete pronaći na interaktivnoj web stranici Američkog odjela za agrikulturu (USDA), gdje ćete naći revidiranu piramidu ishrane. Ta web stranica vam također dopušta da unesete dob vašeg djeteta, spol i razinu aktivnosti i na osnovu toga dobijete jednu od 12 piramida sa preporukama za ukupan unos kalorija, kao i neke druge preporuke koje se tiču specifičnih namirnica kao što su cjelovite žitarice, mahunarke i narančasto povrće.

Trenutne preporuke za aktivnost djece Nacionalnog udruženja za sport i tjelesnu izobrazbu, su:

 

 

Dob

Minimalna dnevna aktivnost

Komentari

Dojenče

Nema određenih zahtjeva

Tjelesna aktivnost bi trebala potaknuti motorički razvoj

Malo dijete

1 ½ sata

30 minuta planirane tjelesne aktivnosti i 60 minuta nestrukturirane tjelesne aktivnosti (slobodna igra)

Predškolski uzrast

2 sata

60 minuta planirane tjelesne aktivnosti i 60 minuta nestrukturirane tjelesne aktivnosti (slobodna igra)

Školski uzrast

1 sat ili više

Aktivnosti razbijene u periode od 15 minuta ili više

 

 

Važno je, također, zapamtiti da mlađa djeca ne bi trebala biti neaktivna duži vremenski period – ne više od 1 sata, osim ako ne spavaju. A djeca školskog uzrasta ne bi trebala biti neaktivna duže od 2 sata.

Jedan od najboljih načina da djeca budu aktivnija je da im se ograniči vrijeme koje provode sjedeći, posebice gledajući televiziju ili igrajući video igrice. Preporuka Američke akademije pedijatara je da djeca ispod dvije godine uopće ne gledaju televiziju, dok bi gledanje televizije za djecu stariju od dvije godine trebalo ograničiti na sat ili dva gledanja kvalitetnog programa.

 

Odgajanje zdravog i sposobnog djeteta


Ključ zdravog života leži u kombinaciji redovne tjelesne aktivnosti i zdrave ishrane. Shvaćajući važnost tjelesne aktivnosti, vi možete usaditi zabavne i zdrave navike koje će trajati cijeli život.

Evo nekoliko savjeta za odgoj zdravog djeteta:

 

- pomognite vašem djetetu da sudjeluje u raznim aktivnostima koje su prikladne njegovom/njezinom uzrastu;

- uspostavite redovan raspored tjelesnih aktivnosti;

- uvrstite aktivnosti u dnevnu rutinu, kao što je hodanje stubama umjesto vožnje dizalom;

- prihvatite zdraviji način života, kako bi vi predstavljali pozitivan model za vašu obitelj;

- sve što radite neka bude zabavno, tako možete biti sigurni da će vaše dijete htjeti još više.

 

 

 

Prevela i pripremila: Jasmina F

 

Izvori:

Healthopedia.com

Kidshealth.org

 

Objavljeno: 31. svibnja, 2006.