Problemi s probavom u trudnoći

12-10-2011

Zatvor ili opstipacija

Mnoge žene osjete zatvor ili opstipaciju tijekom trudnoće. Taj česti problem pogađa barem polovicu trudnica.

U prvom tromjesečju glavni uzroci tog problema su hormoni trudnoće koji usporavaju kretanje hrane u probavnom traktu. U medicinskom žargonu ova promjena zove se smanjenje gastrointestinalnog motiliteta. Sporiji prolazak hrane i tekućine dovodi do toga da se iz crijeva apsorbira više tekućine (možda je to samo još jedan način na koji priroda osigurava dovoljan unos tekućine u organizam). Kombinacija smanjene pokretljivosti u crijevima i čvršćih otpadnih tvari (jer se više tekućine apsorbiralo), doprinosi zatvoru.

U kasnijoj trudnoći, pritisak povećane maternice na debelo crijevo dodatno otežava prolaz stolice.

Koliko je to opasno? Naprezanje tijekom pražnjenja može dovesti do pogoršanja stanja hemeroida, natečenih vena u rektalnom području. Hemeroidi, iako mogu biti jako neugodni, rijetko uzrokuju opasne probleme i u većini slučajeva sami nestaju ubrzo nakon porođaja. Nazovite liječnika odmah ako se uz jak zatvor pojave i bolovi u abdomenu.

Uzimanje dodataka željeza, osobito visokih doza u slučaju anemije, može pogoršati stanje. Količina željeza u većini vitaminskih preparata koji se uzimaju tijekom trudnoće, najčešće ne uzrokuje ovaj problem. Provjerite što piše na vitaminima koje uzimate. Ako niste anemični, najvjerojatnije vam ne treba više od 30 mg željeza dnevno. Ukoliko vitamini koje uzimate tijekom trudnoće imaju više od ove doze, možete tražiti vašeg liječnika da vam preporuči neku drugu vrstu vitamina koji sadrže manje željeza.

Ova neugodna pojava, nastala utjecajem hormona, može se spriječiti i ublažiti hranom koja je bogatija vodom te prirodno brže prolazi kroz crijeva.

Nekoliko savjeta za prevenciju i ublažavanje zatvora:

  • Povećajte unos vlakana. Vlakna prolaze kroz probavni trakt neprobavljena i djeluju kao spužva - upijaju tekućinu. Povećana količina tekućine pomaže da se stolica pomiče brže i lakše. Jedite više svježeg voća i to neoguljenog (pogotovo šljive, kruške, smokve i marelice) te sušeno voće, povrće (pogotovo hrskavo povrće kao što su mrkva, tikvica, krastavac i i celer), cjelovite žitarice (musli, kruh cjelovitog brašna s mekinjama), mahunarke (grah, soja, grašak). Dodajte nekoliko žlica neprerađenih žitnih mekinja (dostupno u trgovinama zdravom hranom) u žitne pahuljice ujutro, te nakon toga popijte čašu vode. Bijelu rižu i tjesteninu zamijenite integralnim varijantama. Dvije žlice mljevenog lanenog sjemena umješanog u jogurt također može pomoći.
  • Povećajte unos tekućine. Ako povećate unos vlakana, morate odgovarajuće povećati i unos tekućine. Previše vlakana i premalo tekućine može zapravo pogoršati zatvor čineći stolicu još tvrđom. Pijte puno vode – barem šest do osam čaša dnevno. Mineralne vode bogate magnezijem (DonatMG, Magnesia) dodatno pomažu. Ako volite sokove, pijte nektar od šljiva, krušaka ili marelica, koji ne samo da ima veliki udio vode, nego i sadrži i više vlakna od običnog soka. Izbjegavajte dodavanje šećera u sokove.
  • Redovito vježbajte. Pokrećući cijelo tijelo, pokreću se i crijeva. Redovito vježbanje održava cijeli fizički sustav tijela u boljem stanju, pa tako ni crijeva nisu iznimka. Hodanje, plivanje, vožnja bicikla ili sobnog bicikla te yoga mogu ublažiti zatvor, a uz to osjećat ćete se bolje i zdravije.
  • Slušajte svoje tijelo. Nikad nemojte zanemariti i ignorirati odlazak na WC kada osjetite potrebu. Ako to zanemarite, mišići koji pokreću crijeva se ulijene, signal koji vas upozorava da trebate ići isprazniti crijeva oslabi i zatvor se pogoršava.

Ako nijedan od ovih savjeta ne pomogne, možete tražiti vašeg liječnika ili ljekarnika da vam preporuči uzimanje dodataka prehrani koji sadrže vlakna, a mogu se uzimati bez recepta. Jedna vrsta vlakana, Psyllium, je prirodni omekšivač stolice nalik mekinjama, dostupan u trgovinama zdravom hranom.

Plinovi i napuhnutost

Iste promjene u radu probavnog trakta koje doprinose zatvoru, mogu također uzrokovati da se osjećate napuhnuto. Kako trudnoća napreduje, osjećaj napuhanosti se povećava jer se povećana maternica i napuhnuta crijeva bore za prostor.

 

Pet načina da se ublaži napuhnutost:

  • Trudite se održati kretanje tvari u probavnom traktu. Pokušajte izbjegavati zatvor jer on doprinosi i pojavi plinova i osjećaju napuhanosti.
  • Jedite polako. Jedete li ili pijete brzo, gutate i zrak. Što više zraka progutate, više zraka će se kasnije naći u vašim već ionako tromim crijevima. Žvačite hranu dugo i dobro. Što bolje gornji dio probavnog trakta odradi svoj dio obrade hrane, manje posla ostat će za ostatak probavnog trakta.
  • Jedite hranu koja ne uzrokuje plinove. Crijeva će vam sama reći što im se „sviđa“, a što ne. Namirnice koje uzrokuju plinove su: kupus, brokula, cvjetača, prokulice, grah, zeleni papar te gazirana pića.
  • Izbjegavajte prženu i masnu hranu. Hrana bogata masnoćama također doprinosi osjećaju napuhanosti jer je teško probavljiva i dugo ostaje u probavnom traktu.
  • Jedite kao beba. Crijevima više odgovara ako jedete male, česte obroke nego da jedete tri velika obroka dnevno. Većini trudnica najviše odgovara 5-6 manjih obroka u pravilnim razmacima svaki dan.

Žgaravica

Osjećate li  peckanje u želucu koje se diže prema grlu, da vam se hrana vraća, onda imate žgaravicu. Neke trudnice muči u ranoj trudnoći, većinu muči u trećem tromjesečju. Žgaravica se pojačava nakon obilnog obroka ili kada prilegnete. Može vas boljeti trbuh ili imati osjećaj nadutosti i nakon malog obroka. Ovakav osjećaj, nažalost, "napada" 80%trudnica.

Hormoni su usporili vašu probavu pa obroci ostaju duže u želucu. Drugi hormoni koji opuštaju vaše mišiće, opustili su i mišić između jednjaka i želuca te omogućili vraćanje kiseline iz želuca. Uz to, povećana maternica pomaknuti će vaše organe prema gore i tada će žgaravica biti češća.  

Najlakši i najsigurniji način je napraviti sitne promjene u prehrani. 

  • Jedite česte i male obroke (5-6 obroka zdrave i lako probavljive hrane), u sjedećem uspravnom položaju da fizički smanjite šanse vraćanja sadržaja.
  • Izbacite iz prehrane, ili barem smanjite, sljedeće namirnice: kavu, gazirana pića, vrlo slatka jela i pića kao što su med, sirupi, zatim juhe i sokove od rajčice, citrusno voće, masnu i pečenu hranu, jako začinjenu hranu, čokoladu, peperminte i punomasno mlijeko. Naime, ove namirnice mogu dodatno opustiti mišić na dnu jednjaka i pogoršati stanje.
  • Svakako prestanite pušiti i piti alkohol (to, naravno, vrijedi i ako nemate žgaravicu).
  • Nastojte svaki zalogaj dobro prožvakati. 
  • Pokušajte otkriti koja hrana vam najviše smeta i izbjegavajte je. 
  • Pokušajte jesti papaju nakon obroka, grickajte bademe ili jedite jogurte. 
  • Pričekajte sat vremena nakon obroka kako biste legli i tada legnite na lijevi bok. Kada ležite, držite glavu i ramena malo povišeno od ostatka tijela. 
  • Žvačite gume za žvakanje -  one povećavaju količinu sline u vašim ustima koja pomaže kontroli želučanih kiselina. 
  • Pijte puno tekućine između obroka. Pijte polako i nikad više od jedne čaše za vrijeme obroka.  
  • Prije odlaska u krevet nemojte jesti 2-3 sata (naravno, ako to ikako možete).

Ako ništa od ovog ne pomaže, potražite savjet liječnika koji vam može savjetovati neke antacide. Međutim, iako se smatra da nema štetnih posljedica za bebu od liječenja preparatima, postoje još mnoga otvorena pitanja. Da ne nabrajamo sve potencijalne opasnosti, recimo samo da antacidi mogu usporiti apsorbciju željeza koje je izuzetno važno kod trudnica. U svakom slučaju, najbolje bi bilo izbjegavati lijekove i uspostaviti normalne prehrambene navike.      

Izvori: www. babycenter.com, www. askdrsears.com

Prevela: JasnaH

Objavljeno: 14. travnja 2005.