Slabi ili zakašnjeli refleks otpuštanja mlijeka

12-10-2011

"Izgubila sam mlijeko zbog stresa." … Koliko se samo puta čuje žalosna konstatacija mame koja nije uspjela dojiti svoju bebu onoliko dugo koliko je željela?

Uz određene ograde, ova je izjava djelomično točna. Mlijeko ne može "nestati" preko noći. Kad je mama pod stresom, hormon prolaktin, koji je odgovoran za stvaranje mlijeka, čak se i pojačano izlučuje. Međutim, blokiran je hormon oksitocin, koji djeluje na otpuštanje i dostavu mlijeka bebi, te je i refleks otpuštanja mlijeka slab ili se aktivira nakon duljeg bebinog sisanja. Mlijeka u dojkama ima, ali beba ne može doći do njega i nakon dojenja je nezadovoljna i gladna. Mama se osjeća frustrirano i nesretno, njezino tijelo dobiva signal za manju proizvodnju mlijeka za sljedeći podoj i taj začarani krug zabrinute mame i nezadovoljne bebe može rezultirati postupnim prestankom dojenja.

U prvim danima nakon poroda, dojke su često prepunjene i oksitocin teže dolazi do mišića oko mliječnih kanalića. Zato mama može primijetiti da su grudi pune, ponekad čak toliko da dođe do zastoja mlijeka, a pražnjenje dojke je otežano. I u kasnijim periodima dojenja može oslabiti refleks otpuštanja mlijeka.

Što možete učiniti kako bi pomogli bebi i sebi, kako bi se mlijeko otpuštalo iz dojke?

  • Opustite se! Naravno, često je to lakše reći nego učiniti, pogotovo ako se dojenje još nije uhodalo, ako osjećate bolove u dojkama i umorni ste od nedavnog poroda, a istovremeno se bojite napreduje li beba dobro, je li gladna. No, postoje načini na koje si možete pomoći.
  • Pokušajte u svojoj okolini naći podršku i razgovarati s vašim ukućanima i bliskim ljudima o prednostima dojenja za vas i bebu. Ako je moguće, pokušajte organizirati pomoć u kući. Budite u kontaktu s ljudima koji će vas ohrabrivati u odluci da dojite i poticati vašu vjeru u sebe i svoju sposobnost da dojite svoje dijete.
  • Ako osjećate napetost jer ste neprekidno okruženi drugim ljudima, zamolite ih da odu u drugu prostoriju dok dojite bebu ili da jednostavno odgode posjete neko vrijeme dok se dojenje ne uhoda.
  • Pomoći će i ako se prije podoja istuširate u toploj vodi ili izmasirate dojke toplim rukama. Neka se podoj odvija u što mirnijoj atmosferi. Utišajte televizor, pustite glazbu koja vas opušta, isključite telefon ukoliko vas ometa. Možete i zamračiti prostoriju u kojoj dojite.
  • Udobno se smjestite i namjestite bebu na prsa. Poduprite sebe i bebu jastucima, pri tome je važno da je bebin položaj dobar kako bi učinkovito sisala.
  • Nemojte bebi nametati ritam dojenja. Ako promatrate bebino ponašanje, nakon nekog vremena naučit ćete prepoznavati kada je gladna i prije nego što počne neutješno plakati i na taj će način dojenje biti ugodnije za oboje.
  • Alkohol i nikotin u svakom su slučaju nepoželjni dok dojite jer se izlučuju u mlijeku. Osim toga, alkohol i nikotin, kao i prekomjerna količina kave, mogu blokirati otpuštanje mlijeka.

 

Pripremila: LidijaT

Rodina savjetnica na SOS telefonu za dojenje

Objavljeno: 24. kolovoza 2004.


Izvori:
www.lalecheleague.org
G. Gjurić, Sve o dojenju,

 

Tekstovi o dojenju, kao i fotografije na stranici www.roda.hr vlasništvo su udruge Roda, i ne smiju se prenositi bez odobrenja. Ukoliko želite širiti znanje o dojenju pozivajući se na naše stranice, kontaktirajte nas na e-mail: dojenje@roda.hr   Hvala.