Jutarnje mučnine

12-10-2011

Slatke muke

Jutarnje mučnine, taj tako prepoznatljiv simptom trudnoće, javljaju se kod skoro 70% trudnica, češće kod prvorotkinja i onih koje imaju višeplodnu trudnoću. Neka novija istraživanja pokazuju da su im sklonije mršave žene. U prosjeku, mučnine u trudnoći počinju s nekih 5,5 tjedana, a traju uglavnom do 12. tjedna. Kod jednog broja žena mogu potrajati nešto duže – do 16. tjedna. Postoji i mali broj trudnica koje ova neugoda prati kroz čitavo razdoblje trudnoće, ali takvih je vrlo malo (često je u pitanju višeplodna trudnoća). Iako se većinom koristi termin jutarnja mučnina, ove tegobe se mogu javljati i tijekom poslijepodneva i uvečer ili čak tijekom cijeloga dana. Ipak, rijetko toliko utječu na prehranu trudnice u toj mjeri da bi mogla narušiti pravilan razvoj bebe.

Uzroci

Neki od mitova koji se vežu uz mučnine jest, na primjer, da je mučnina dobar znak trudnoće. Iako ima nešto više spontanih pobačaja u skupini trudnica bez mučnina, ne znači da s njihovim trudnoćama nešto nije u redu ako se osjećaju dobro. S druge strane, mit je i često navođeni uzrok da mučnine nastaju zbog majčinih negativnih osjećaja prema trudnoći. Kako ipak sve trudnice ne doživljavaju mučninu i povraćanje, emotivni faktori mogu pridonijeti nastanku ovih tegoba. Tjelesni ili mentalni umor povećavaju mogućnost napadaja mučnina, posebno kod višeplodnih trudnoća. Još uvijek nije poznat točan uzrok mučnine, i sve što se zasad može reći jest da je uzrokuju hormoni. Neki čak tvrde da je to odgovor organizma na zagađenja i toksine, iako je to dosta klimava teorija. Neke su majke sklonije mučninama ukoliko imaju raniju povijest želučanih problema ili migrena, također ukoliko nose blizance. Mnogi su mogući uzroci, na najčešći su "krivci" placenta, fetus i želudac koji se sporije prazni. Visoka razina hormona trudnoće ß-hCG (humani korionski gonadotropin) u krvi tijekom prvog tromjesečja trudnoće mogao bi biti jedan od razloga pretjerane stimulacije centra za mučninu i povraćanje u mozgu. Svaka tri dana njegova se količina dva i pol puta poveća. Svojim djelovanjem na žuto tijelo on održava opskrbu estrogenima i progesteronom i sprečava menstruaciju te time održava trudnoću. Hormoni također uzrokuju bržu potrošnju šećera u krvi što izaziva osjećaj gladi i mučnine. Drugi razlozi koji bi mogli biti odgovorni za nastanak mučnine su neredovita i nezdrava prehrana, previše kiseline u želucu i manje uspješna probava uslijed opuštanja mišićnog tkiva probavnog trakta pod utjecajem visoke razine drugog značajnog hormona tijekom rane trudnoće - progesterona.

Iskustva

Da ne pomislite kako samo Vi prolazite kroz to neugodno razdoblje, pročitajte kako su se s mučninama nosile i kako su ih zapamtile naše mame s foruma:

«Poznat je termin jutarnje mučnine. No zašto bih ja bila kao sve ostale? Najgore mi je navečer. Molim bilo kakav recept za ublažavanje te strahote.» (Tami)

Tami, naravno, nije jedina mama koja je više problema imala u poslijepodnevnim satima. Naime, prema studijama, učestalost mučnina kod trudnica je nešto češća ujutro, ali može se pojavljivati u bilo koje doba dana.

«Meni je bilo muka ako mi je želudac bio poluprazan, pa mi je pomagalo jedino da ga održavam stalno punim. A to se poslije i primijetilo na meni jer sam se zaokružila već na početku trudnoće.» (Marija)

Ono što je Mariji pomoglo obično je zaista spas broj jedan. Često i malo jesti može pomoći i mučnini i žgaravici. Uz ovu promjenu u načinu prehrane pokušajte smanjiti unos tekućine tijekom obroka pa pijte vodu između jela. Manje masne i zasitne hrane, a više voća, ili suprotno tome, suha hrana kao što su krekeri može biti Vaš spas.

Ako je upravo jutro kritično, savjetujemo Vam: budite brži od mučnine.

«Pojesti kreker još u krevetu, bez podizanja da ga doneseš... Onako, daveći se njime u ležećem položaju, izmrviti ga po sebi, još malo ostati ležati i nakon deset-petnaest minuta tek ustati.» (Lilly)

Kao što kaže izreka: «Mama zna najbolje» - ako Vas već na prvi pogled neka hrana odbija ili Vam, blago rečeno, smrdi - nemojte niti pomisliti da je jedete.

Raznim mamama pomogle su razne stvari: neke su čak ispričale kako im je pomogao seks, drugima mirisanje limuna... Ono što sigurno «prolazi», barem kod žgaravice, probajte grickati bademe ili kod nas sve manje egzotični đumbir, bilo kao kekse od đumbira ili kao naribani korijen pomiješan s nekim osvježavajućim voćem, ujedno i povećajte unos B vitamina kojeg ima i u oplemenjenim jogurtima.

Kako si pomoći

  • Ne žurite s ustajanjem iz kreveta. Izbjegavajte nagle pokrete. Preduhitrite napadaj mučnine tako da kraj kreveta pripremite nešto za grickanje: krekere, integralne kekse, dvopek, rižine pločice, grožđice …
  • Ukoliko pijete ili pušite sada je pravi trenutak da prestanete jer cigarete osim što štete bebi pogoršavaju i mučninu. Izbjegavajte jake začine i teške mirise. Dok kuhate uključite napu ili odškrinite prozore. Izbjegavajte prženje hrane jer miris masnoće i pržene hrane mogu također pogoršati mučninu. Rezanje luka i čišćenje ribe prepustite drugima.
  • Posebno pazite na zdravu prehranu. Nemojte biti gladni niti se pretrpavati hranom. Potpuno prazan ili prepun želudac samo će pogoršati mučninu. Jedite češće, prije nego što osjetite glad, i u manjim obrocima. Kako bi se ublažili simptomi preporuča se češće uzimanje manjih obroka svježeg voća, kuhanog povrća, žitarica, krekera, mlijeka i mliječnih proizvoda te puno tekućine (npr. svježi sok od naranče). Bolje je šest malih obroka nego tri velika. Uvijek sa sobom nosite barem suhe krekere ako osjetite glad i kako se ne biste prejeli hrane koja vam škodi. Hrana bogata bjelančevinama i kompleksnim ugljikohidratima uspješno suzbija mučninu.
  • Uzimajte dovoljno tekućine, osobito ako je jutarnja mučnina praćena povraćanjem. Iako vam tekućina može izazvati osjećaj nadutosti, vrlo je važno da u ovom razdoblju ne dehidrirate. Kao što smo već ranije napomenuli, nemojte piti tekućinu za vrijeme obroka, jer će vam to povećati osjećaj nadutosti. Pijte vodu, razrijeđene sokove voća i povrća ili biljni čaja između obroka. Korisni su i mliječni napici i juhe. Ako vam uzimanje tekućine također stvara mučninu, jedite čvrstu hranu s visokim sadržajem vode, kao što su svježe voće i povrće.
  • Mirišite limun, naranču ili grejp. Mirisi agruma mogu pomoći u ublažavanju mučnine. Probajte i pepermint bombone ili čaj od mente.
  • Dodatno uzimajte vitamine i minerale predviđene za trudnice, posebno ako povraćate, da nadoknadite izgubljeno. Vrlo često vitamini koje pijete sadržavaju željezo koje «teško» sjeda na želudac. Ne pijte ih na prazan želudac. U dogovoru s liječnikom koji Vam je prepisao određeni pripravak pokušajte promijeniti preparat koji pijete ili ga barem pijte kasnije u danu. Vitamin B6 u dozi od 50 mg može olakšati tegobe. Druge lijekove protiv jutarnjih mučnina uzimajte samo ako vam to prepiše vaš liječnik. Postoje i homeopatski pripravci koji mogu ublažiti mučninu, a i akupresurne narukvice koje pritiskujući akupresurne točke na unutarnjem dijelu zgloba olakšavaju mučninu. 
  • Ne iscrpljujte se. Smanjite stres. Stres može potaknuti ili pogoršati mučninu. Ne planirajte previše dnevnih obaveza, uskladite ih s realnim mogućnostima. Ne zamarajte se nevažnim stvarima. Razgovarajte s bliskim osobama o svojim osjećajima, ne držite probleme ili tjeskobu u sebi. Odmarajte se. I tjelesni i emotivni umor pooštravaju tegobe. Uzmite više vremena za spavanje i opuštanje.

U svakom slučaju, sve dok unosite dovoljno tekućine u organizam, iako možda ne dobivate na kilaži - nemojte se brinuti - uskoro ćete se osjećati bolje Ako pak zbog mučnina ne možete ni jesti ni piti, ako jako često povraćate i u vremenu od 24 sata ne možete ništa zadržati u sebi (niti tekućinu) prijeti vam dehidracija. Obavezno se javite liječniku. Statistike pokazuju da je kod 7 od 2.000 trudnica jutarnja mučnina s povraćanjem tako izražena da je potrebno liječenje. Nikad ne uzimajte lijekove protiv mučnine bez prethodne konzultacije s vašim liječnikom.

Vedrana M., Irena C.V.