«Znakovi upozorenja» za djecu stariju od 12 mjeseci

12-10-2011

 

Djeca prolaze kroz proces razvoja novih vještina u nekom predvidljivom vremenu. Kod većine djece u određeno se doba razvijaju određene vještine, na osnovu kojih se stvaraju razvojne ljestvice.

Kada dijete dostigne određenu kronološku dob, a ne usvoji vještine koje se u toj dobi očekuju, nama - roditeljima i stručnjacima, to je znak upozorenja mogućeg postojanja razvojnih poteškoća. Dob u kojoj se očekuje pojava određene vještine uvijek je prikazana kroz razdoblje, npr. od 12. do 18. mjeseca pa se za to razdoblje kaže da je okvir u kojem se očekuje pojava nove vještine.

Razvojne poteškoće ili zaostajanja u razvoju, javljaju se kad dijete nije usvojilo znanja i vještine koje se očekuju za njegovu dob. Npr. ako se očekuje da dijete samostalno prohoda između 12. i 15. mjeseca starosti, tada se za dijete koje nije prohodalo s 24 mjeseca govori da pokazuje rizik za poteškoću/zaostajanje u razvoju.

Razvojne poteškoće mogu se pojaviti u svim područjima razvoja ili samo u nekima, npr. poremećaji govornih sposobnosti. No, i tada najčešće iskazana poteškoća može utjecati na druge aspekte razvoja pa je često npr. povezan razvoj govornih sposobnosti sa poteškoćama u socio-emocionalnom razvoju.

U daljnjem tekstu navodimo moguće pojave zaostajanja i poremećaja u razvoju (tzv.»znakovi upozorenja»).

Važna napomena - ako primijetite da je vaše dijete starije od dobi u okviru koje se očekuje usvajanje neke vještine, ili ste uočili neki od «znakova upozorenja»,  preporučujemo Vam da se obratite pedijatru. Postojanje nekog «znaka upozorenja» ne znači nužno i prisustvo teškoće u razvoju, napominjemo da konačnu procjenu provodi tim stručnjaka.

 

Socio-emocionalni razvoj

· Ne ostaje u aktivnosti onoliko dugo koliko to čine njegovi vršnjaci,
· nekontrolirano slini (nakon 18. mjeseca),
· ne traži ljubav, podršku ili tjelesni kontakt s roditeljem ili osobom koja o njemu brine,
· bezrazložni nastupi uznemirenosti i smijeha (nakon 18. mjeseca),
· postoje intervali odsutnosti (nakon 18. mjeseca), odbija kontakt očima,
· prisustvo stereotipnih pokreta (nakon 18. mjeseca), ljuljanje tijela ili dijelova tijela u ritmu,
· bezrazložni napadi bijesa, vriskanja ili smijeha (nakon 24. mjeseca),
· nemotivirana agresivnost prema sebi i drugima  (nakon 3. godine),
· bezrazložni strahovi ili odsustvo straha od realnih opasnosti (nakon 3. godine),
· povlačenje u sebe i izolacija (nakon 3. godine), fokusira se na neobične predmete ili aktivnosti kroz duže vrijeme i to voli više nego aktivnosti s drugom djecom,
· neurotski znakovi – čupkanje kose, samozadovoljavanje (nakon 4. godine),
· niska razina tolerancije na frustraciju (nakon 4. godine), postaje neobično uzrujano kad pokušava izvršiti jednostavne zadatke koje njegovi vršnjaci mogu izvesti,
· enureza i enkropeza (nakon 5. godine),
· anoreksija ili bulimija (nakon 5. godine).

 

Razvoj motorike

· Dijete ima stisnute šake, ukočene ruke ili noge,
· dijete ima prenizak ili previsok mišićni tonus u usporedbi sa svojim vršnjacima,
· dijete više koristi jednu stranu tijela,
· vrlo je nespretno u usporedbi s vršnjacima, sapleće se i često pada,
· zaokupljeno je aktivnošću koja se ponavlja (okretanje u krug, ljuljanje...) (nakon 24. mjeseca),
· nespretno hvata – prisutan tremor (nakon 24. mjeseca),
· stalno je u pokretu (nakon 3. godine).

 

Razvoj vida

· Dijete ima poteškoća u vidnom praćenju objekata i ljudi,
· često trlja oči,
· okreće, namješta glavu u neobične položaje kad pokušava nešto vidjeti,
· ima poteškoća u skupljanju sitnih predmeta sa poda (nakon 12. mjeseca),
· ima poteškoća u uspostavljanju kontakta očima,
· zatvara jedno oko kad gleda udaljenije stvari,
· objekte prinosi preblizu kako bi ih bolje vidjelo,
· jedno ili oba oka su u veličini ili boji neobični,
· dijete loše voljno usmjerava vidnu pažnju (nakon 5. godine).

 

Razvoj slušanja i govora

· Nerazvijen govor, ne govori i ne razumije govor (nakon 24. mjeseca),
· dijete govori vrlo tiho ili vrlo glasno,
· na pitanja ne odgovara ili odgovara sa zakašnjenjem (nakon 3. godine),
· dijete u govoru zamuckuje i muca (nakon 3. godine),
· pogrešno ispunjava zahtjeve (nakon 3. godine),
· često traži da mu se ponovi već rečeno (nakon 3. godine),
· prisutan je agramatičan govor (nakon 5. godine),
· pojačava TV ili radio,
· preaktivno je ili ne sudjeluje u aktivnostima druge djece,
· dijete ne reagira kada ga se zove s udaljenosti, čak i kad se radi o vrlo zanimljivim stvarima,
· okreće tijelo tako da je jedno te isto uho uvijek okrenuto prema zvuku,
· ne reagira na nagle i vrlo bučne zvukove,
· ne govori glasove ili riječi koje su uobičajene za djecu njegove dobi.

 

Sonja P.-H.