Primjena terapijske lopte u trudnoći

12-10-2011

U zadnje vrijeme je i kod nas postalo uobičajeno da se na trudnoću gleda kao na fiziološko stanje u kojem je prilagođena aktivnost dobrodošla kao i u ostalim razdobljima ženinog života.

Jedna takva aktivnost je i korištenje terapijske lopte. Trudnoća rezultira velikim promjenama u ženinom fizičkom izgledu kroz kratko vrijeme. Prilagodba tijela na te promjene često nije odgovarajuća pa trudnicu osim želje za aktivnom trudnoćom često i bol potakne na vježbanje. Lopta je vrlo dobro pomoćno sredstvo koje trudnici može omogućiti da se fizički i emocionalno bolje osjeća. Idealno bi bilo kad biste se o korištenju lopte u trudnoći educirali kod fizioterapeuta kvalificiranog za područje ginekologije i porodništva, naravno uz odobrenje vašeg ginekologa. Pozitivni učinci korištenja lopte zamjećuju se brzo, njezina elastičnost amortizira pritisak, a oblik daje dinamičan oslonac koji vas stalno drži aktivnom iako toga niste svjesni.

Ako prije niste imali prilike sjediti na lopti, prvi put trebate s oprezom, najbolje u društvu ili uz oslonac (npr. stolac), naviknuti se na samo sjedenje na lopti. Obratite pozornost na to kad sjedite na lopti, da vam je udaljenost kukova od podloge ista ili malo veća od udaljenosti koljena od podloge, te da ste cijelim stopalima oslonjeni na podlogu. Po ovome ćete znati i je li vam lopta prevelika ili premala. Na složenije vježbe ne krećite dok niste dobro savladali ravnotežu i jednostavnije kretnje na lopti.

Neki od pozitivnih učinaka korištenja lopte u trudnoći su: uspostavljanje i poboljšanje ravnoteže, opuštanje napetih mišića, poboljšanje cirkulacije, smanjenje opterećenja na zglobove, reduciranje boli, povećanje pokretljivosti pojedinih dijelova tijela.

Koristite li loptu svakodnevno, npr. umjesto stolice za stolom ili fotelje ispred TV-a, aktivirate svoje mišiće odgovorne za pravilno držanje, smanjujući mogućnost pojave boli u donjem dijelu kralježnice (ukoliko ste prije trudnoće ili za vrijeme imali nekih većih problema s kralježnicom, potrebno je obratiti se doktoru i fizioterapeutu).  Također omogućavate bebi da se postavi u optimalan položaj za porod. Klečanjem ispred lopte s gornjim dijelom tijela oslonjenim preko lopte, rasterećujete donji dio kralježnice, sjedenje na lopti dobro je i za mišiće dna zdjelice, kotrljanjem na lopti naprijed nazad dok sjedite povećavate pokretljivost zdjelice, a loptu također možete koristiti i kao oslonac za relaksaciju i masažu.             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prikaz pravilnog sjedenja na lopti

Temeljna pravila o vježbanju u trudnoći vrijede i za vježbanje na lopti, trebate ih se pridržavati kako bi vježbanje na lopti stvarno bilo od koristi vama i vašoj bebi: vježbe započinjite 2-3 sata nakon jela, odjeća u kojoj vježbate mora vam biti udobna, vježbajte na tvrdoj, ne na skliskoj podlozi, prozračite sobu u kojoj vježbate, kontrolirajte svoj puls prije, za vrijeme i poslije vježbanja (ne bi smio prelaziti 140 otkucaja u minuti), također je dobro i prekontrolirati tlak, uz sebe uvijek imajte tekućinu, bilo kakav osjećaj boli i neugode znak je da trebate prestati s vježbanjem (npr. oštra bol, vrtoglavica, nepravilno disanje, umor, slabost, krvarenje, povišeni puls).

Postoje i kontraindikacije za vježbanje na lopti, zato je bitno da svog ginekologa upoznate sa svojom željom za korištenjem i vježbanjem na lopti kroz trudnoću i da dobijete njegovo mišljenje. Da biste se lakše snašli, evo nekih relativnih i apsolutnih kontraindikacija za vježbanje na lopti: relativne kontraindikacije su dijabetes, EPH gestoze, anemija, umor, višeplodna trudnoća; apsolutne kontraindikacije su rano otvaranje rodnice, vaginalno krvarenje, kontrakcije maternice, spuštena posteljica, bolesti srca majke.

Lopta je, još jednom ponavljam, vrlo dobro pomoćno sredstvo koje vam može omogućiti da se u najljepšem razdoblju ženinog života vaše fizičko i emocionalno stanje održi dobrim ili još i poboljša, te vam se tako omogući  i uspješan i aktivan porod. Kroz svoja pozitivna iskustva možete loptu koristiti i kasnije kroz život i vjerujem da će vam to uvijek biti iznova pozitivno iskustvo.

Napisala: Ivana Sedić, viša fizioterapeutkinja

Objavljeno: 2. lipnja 2005.