Prenatalna masaža

12-10-2011

Mnoge žene pate od bolova, ukočenosti i pritiska tijekom trudnoće, a često osjećaju dodatni stres u svom tijelu. To je možda jedan od razloga zašto sve više trudnica otkriva  koristi prenatalne masaže. Popularnost prenatalne masaže rezultat je i trenda zdravog života, pogotovo tijekom trudnoće. Današnje trudnice – zajedno s ostalim korisnicima zdravstvene skrbi – traže alternativne pristupe poboljšanja tradicionalnih zdravstvenih usluga.

Masaža tijekom trudnoće je terapeutski rad koji je usmjeren na posebne potrebe trudnice, s obzirom da njeno tijelo prolazi kroz promjene. Terapija masažom poboljšava funkciju mišića, cirkulaciju i općenito tjelesni tonus, oslobađa od mentalnog i fizičkog umora. Dodir je bitan za majčino fizičko i emocionalno stanje dok se privikava na novi izgled svog tijela. Bez obzira na individualne okolnosti, tijelo trudnice se mijenja i pod utjecajem je stresa. Masaža predstavlja posebnu pažnju za trudnicu, koja uzvraća pažnjom prema novom životu koji se rađa u njoj.

Bol u leđima uobičajena je u trudnoći (kao i tijekom dojenja ili nošenja male djece). Može se smanjiti masažom cijelih leđa, vrata, nogu, stopala i laganim glađenjem trbuha. Slaba cirkulacija također pogađa trudnice, pomoć može biti masaža tijela koja stimulira i poboljšava prokrvljenost tijela. Masaža nogu, glađenje od članaka prema bedrima, može pomoći opuštanju tijela, smanjenju boli i oticanja nogu (treba izbjegavati dodirivanje proširenih vena). Za žene koje muči nesanica, umirujući efekt masaže može pomoći opuštanju i smirenju. Neke trudnice tvrde da lagana masaža trbuha uspavljuje fetus. Kako opušta i ublažava fizičke smetnje, masaža može biti predivan način uključivanja vašeg partnera ili djece u tijek trudnoće.

Trudnice trebaju posjetiti svog liječnika prije masaže. U slučajevima kada liječnik ne preporučuje masažu donjeg dijela leđa i trbuha, masirajte lice, ruke i stopala.

Koristi prenatalne masaže:

  • emocionalna podrška i nježnost
  • relaksiranost i pomoć pri nesanici i oslobađanje od stresa
  • smanjenje pritiska na dijelove tijela koji su najopterećeniji, kao što su članci, donji dio leđa i karlica
  • smanjenje osjećaja boli u vratu i leđima koju uzrokuje neravnoteža mišića i slabost
  • pomoć pri zadržavanju pravilnog držanja tijela
  • priprema mišića potrebnih pri porođaju
  • smanjenje oticanja ruku i nogu
  • smanjenje boli kod išijasa
  • sprječavanje grčeva u listovima
  • pomoć kod glavobolje i bolova u sinusima
  • olakšanje kod grčenja mišića, bolova u leđima, vratu, kukovima i nogama
  • poboljšanje cirkulacije krvi i limfe koja smanjuje oticanje
  • povećavanje gipkosti kože
  • podrška fizičkoj i emocionalnoj energiji majčinstva

Okolnosti u kojima se masaža ne bi trebala obavljati

Masaža je korisna gotovo za svakoga. Čak i za trudnice s višeplodnom trudnoćom, no postoje neka stanja koja mogu ili ne moraju biti povezana s trudnoćom, ali isključuju masažu ili određene vrste masaže. To uključuje trudnice s povećanim rizikom prijevremenog porođaja, žene s krvnim ugrušcima ili krvnim poremećajima, ili ostale smetnje i oboljenja, npr:

  • jači vaginalni iscjedak (voden ili krvav)
  • dijabetes
  • zarazna bolest
  • vrućica
  • povraćanje
  • bol
  • preeklampsija
  • visok krvni tlak
  • jutarnje mučnine
  • bolovi u trbuhu
  • proljev

Mnogi terapeuti prije trudničke masaže preporučuju da imate pisanu potvrdu od svog liječnika.

Dijelovi tijela koji se ne bi trebali masirati:

  • kožni osipi, otvorene rane, masnice
  • područja pod upalom
  • proširene vene

Potrebno je spomenuti još jednu mjeru opreza. Direktan i stalan pritisak ne bi se smio primjenjivati na područje između članka na nozi i pete. Mnogi fizioterapeuti i refleksolozi smatraju ovo područje povezano s maternicom i vaginom te se misli da jak pritisak na ovo područje može uzrokovati prijevremeni porođaj. Pretpostavljajući da nema drugih razloga, masaža se može raditi na ostatku stopala.

Kada i kako masirati?

Zbog velikih tjelesnih i hormonalnih promjena koje se pojavljuju kod buduće majke, neki liječnici ne preporučuju masažu tijekom prvog tromjesečja. To je vrijeme kad se majka treba prilagoditi svojoj trudnoći kako bi se osjećala ugodno. Drugo i treće tromjesečje je dobro vrijeme za početak s prenatalnom masažom.

Ne preporučuje se jaka masaža, trudnica ne bi nikad smjela osjetiti bol. Najbolji način da se odredi optimalna jačina pritiska je otvorena komunikacija između trudnice i osobe koja ju masira.

Masaža tijekom trudnoće razlikuje se od obične masaže na više načina. Najveća razlika je da je osoba koju se masira trudna, zbog toga je znanje o trudnoći i anatomiji trudnica vrlo bitno. To znači da je odabir položaja tijekom masaže kritičan za sigurnost i dobrobit kako majke tako i djeteta. Također, postoje dijelovi tijela koji se ne bi trebali masirati.

Masažni stol mora biti postavljen tako da se nalazite u poluležećem stavu ili na boku. Okretat ćete se s boka na bok, kako bi se napravila masaža leđa i kukova, u tome pomažu jastuci kako bi vam bilo ugodnije. Može se ležati i na trbuhu. To je postignuto dubokim izrezom u sredini jastuka, tako da se trbuh može udobno namjestiti u tu prazninu, a trudnice opustiti i osjećati se lagodno. No, ležanje na trbuhu kod nekih može uzrokovati bol u donjem dijelu leđa. Nakon 22. tjedna trudnoće, ležanje na leđima može uzrokovati pritisak na krvne žile zbog rasta djeteta i može uzrokovati smanjenje cirkulacije za trudnicu i dijete. Jastuci su posebno efikasni i za ležanje na boku.

Losioni bez mirisa najbolji su odabir jer mnogim trudnicama smetaju snažni mirisi.

Eterična ulja za korištenje tijekom trudnoće su: mandarina, neroli, petitgrain, ylang-ylang, geranij, limun, sandalovina, čajevac.

Ulja koja nisu pogodna su: sjeme anisa, arnika, bosiljak, žalfija, čempres, komorač, jasmin, smreka, mažuran.

Za ugodnu masažu važna je i atmosfera. Slabije osvjetljenje, ležanje na toplom, mekanom stolu. Tiha glazba u pozadini omogućuje da se lakše opustite i odlutate. Neki terapeuti koriste glazbu u čijoj su pozadini djetetovi otkucaji srca, neki koriste svijeće kako bi podigli raspoloženje, a i ugodno mirišu. Obavezno recite terapeutu ako vam bilo što od toga smeta. Nekad je to glazba ili miris, a to se može vrlo lako promijeniti.

Ako prakticirate masažu kod kuće, osoba koja masira treba imati kratke, podrezane i glatke nokte, treba izbjegavati satove, prstenje i ostali nakit koji može oštetiti kožu ili uzrokovati buku koja uznemiruje. Masaža se treba obavljati u tihoj prostoriji, daleko od telefona, prometa, djece, kućnih ljubimaca itd. Tiha i opuštajuća glazba može pridonijeti relaksaciji i ugodi trudnice. Prostorija mora biti prozračna – dobro rješenje je ventilator pomoću kojeg zrak u prostoriji cirkulira.

Masaža se može provoditi u trajanju od 10 minuta do jednog sata, ovisno o tome koliko vremena imate i osjećate li se ugodno. Jednom tjedno tijekom drugog tromjesečja, a dva puta tjedno ili više tijekom trećeg tromjesečja je dobra mjera.

Masaža može biti korisna i za sam porođaj. Masažu tijekom trudova može obavljati vaš partner ili primalja. Dobra ideja je povesti vašeg partnera na masažu, svaki profesionalni terapeut će ovo poduprijeti i pokazati mu mnoge ugodne metode koje može koristiti, a i objasniti koje su metode nesigurne. Ovo će vam sigurno pomoći i pri porođaju.

Prevela: Danijela H.

Izvori:

www. pregnancytoday.com

www. pregnancy.about.com

www. 101lifestyle.com