Pametni pokreti - Zašto ne učimo samo glavom?

12-10-2011

Članak preuzet iz časopisa "Dijete, vrtić, obitelj" (proljeće 2007.)
Izdavač: Pučko otvoreno učilište "Korak po korak" 
Ilona Posokhova, prof.
Ostvarenje d.o.o.
Buševec

 

U članku Ilone Posokhove možete pročitati što nove spoznaje govore o jedinstvu tijela i uma u procesima učenja. Govori se i o tehnici integrirajućih pokreta, tzv. gimnastici za mozak, kojom se potiče razvoj spoznajnog potencijala djeteta predškolske dobi.

 

'Ideja da spoznajna aktivnost može nekako postojati odvojeno od tijela, duboko je ukorijenjena u našu kulturu. Povezana je sa stavom da je sve ono što radimo svojim tijelom – naše tjelesne funkcije, osjećaji i osjeti koji održavaju život – niže, manje ljudsko. Ta je ideja također poslužila kao temelj mnogim odgojnim teorijama koje otežavaju učenje i umanjuju njegovu uspješnost.

Mišljenje i učenje ne događaju se samo u glavi. Naprotiv, tijelo igra integralnu ulogu u svim intelektualnim procesima, od najranijih trenutaka u maternici pa sve do starosti. Osjetila u tijelu su ta koja mozak opskrbljuju informacijama o okruženju, iz kojih se oblikuje razumijevanje svijeta i iz kojih se crpi pri stvaranju novih mogućnosti. I naši pokreti su ti koji, osim što izražavaju znanje i pospješuju spoznajne funkcije, zapravo dovode do rasta mozga već samim time što postaju sve složeniji. Cijela struktura našega mozga usko je povezana s mehanizmima unutar tijela i ovisna o njima. (…) Iako još uvijek postoje golema nepoznata područja, posljednjih smo godina puno toga saznali o povezanosti tijela i uma. Osobno vjerujem da će ta saznanja snažno utjecati na odgoj i obrazovanje djece, kao i na naš stav prema sebi i vlastitome doživotnom učenju. Nevjerojatni rezultati znanstvenih istraživanja pozivaju nas da osvijestimo ulogu tijela u učenju. (…) Istraživanja pokazuju da mišićne aktivnosti, osobito usklađeni, uravnoteženi pokreti, potiču stvaranje neurotrofina kao što je dopamin, prirodnih tvari koje potiču rast postojećih živčanih stanica te povećavaju broj novih živčanih stanica i neuronskih veza u mozgu.'

Ovim odlomcima iz knjige 'Pametni pokreti' čuvena znanstvenica dr. sc. Carla Hannaford poziva nas na zapanjujuće putovanje u otkrivanje novih uvida o jedinstvu tijela i uma u dječjoj spoznaji i učenju te o utjecaju senzoričko-motoričkog sustava tijela na djetetov razvoj i spoznajne vještine. Objašnjava kako kretanje i aktivna igra, te osobito integrirajući pokreti poput Brain Gyma® (gimnastike za mozak), pospješuju dječju spoznaju i sprječavaju buduće teškoće u učenju. Potanko izlažući zašto se djeca moraju kretati i pokazujući kako se moraju kretati da bi u potpunosti aktivirala svoj spoznajni potencijal, Carla Hannaford nam je zapravo otvorila vrata u svijet edukacijske kineziologije, znanosti o kretanju koje pospješuje učenje, a koja upravo dolazi u Hrvatsku.

Što je edukacijska kineziologija?

Kineziologija je znanost o kretanju ljudskog tijela. Edukacijska kineziologija je znanost o primjeni prirodnih pokreta u svrhu poticanja spoznaje i učenja. Usmjerena je na razradu specifičnih tjelesnih aktivnosti koje pripremaju mozak za optimalno usvajanje, pohranjivanje i iznošenje znanja i vještina. Drugim riječima, radi se o pripremanju cjelovitog sustava uma i tijela za ovladavanje bilo kojom vještinom ili funkcijom s većom lakoćom i učinkovitošću.


Što je Brain Gym®?

Brain Gym® (gimnastika za mozak) je temeljni senzomotorički program edukacijske kineziologije koji se sastoji od 26 pokretnih aktivnosti i sustava od pet koraka kojima potičemo senzomotorički razvoj, senzoričku i senzomotoričku integraciju, što rezultira djelotvornijim učenjem. Stvorili su ga edukatori i znanstvenici dr. sc. Paul Dennison i Gail E. Dennison. U godinama ranog djetinjstva izuzetno je važno stvoriti čvrste veze između mozga, tijela i osjeta, a to se učinkovito postiže ovim jednostavnim programom. Vježbama se potiče integracija sustava uma i tijela, odnosno integrirano djelovanje cijeloga mozga koje se postiže stimulacijom specifičnih moždanih funkcija i ostvarivanjem maksimalne suradnje obiju moždanih hemisfera. To znači da mozak, tijelo i osjeti rade bolje i integriranije, što znatno potiče djetetove spoznajne vještine. U slučaju djece s posebnim potrebama, Brain Gym® aktivnosti pomažu iznova aktivirati pristup izgubljenim moždanim funkcijama, kao i uspostaviti neuronske veze koje nisu bile uspostavljene u ranijoj dobi. Usklađeno funkcioniranje svih područja mozga i općenito sustava tijela i uma vodi poboljšanjima:

  • opće motoričke koordinacije
  • koncentracije i pamćenja,
  • jezičnih vještina
  • organizacijskih vještina
  • logičkog mišljenja i razumijevanja
  • emocionalne ravnoteže

te smanjuje hiperaktivnost i napetost i priprema dijete za učinkovito ovladavanje čitanjem, pisanjem i računanjem. Brain Gym® je zato jedan od najučinkovitijih senzomotoričkih programa za rad s djecom svih dobi. Brain Gym® radionice provode se sustavno u dječjim vrtićima (čak i u grupama trogodišnjaka) i školama diljem svijeta. Odgajatelji svakodnevno rade s djecom odabrane vježbe tijekom nekoliko minuta ujutro i poslijepodne, a vježbanje se osobito preporučuje neposredno prije bavljenja kognitivnim aktivnostima (npr. predčitačkim, predmatematičkim i grafomotoričkim). Gimnastika za mozak iznimno je korisna u radu s djecom s posebnim potrebama i s djecom koja imaju predispoziciju prema specifičnim teškoćama u čitanju (disleksiji) jer zapravo priprema cijeli mozak i sustav uma i tijela za buduće usvajanje svih kognitivnih vještina. U edukacijskoj kineziologiji vrijedi moto 'Kretanje otvara vrata učenju'.


Primjer vježbe 'Križno gibanje'
(prema knjizi 'Pametni pokreti'):

Križno gibanje (Cross Crawl) je jedna od 26 osnovnih vježbi Brain Gyma®. To je zapravo križno-lateralno gibanje na mjestu. U stojećem položaju djeca marširaju na mjestu naizmjence dodirujući desnim laktom lijevo koljeno i lijevim laktom desno koljeno. Dijete s posebnim potrebama može raditi Cross Crawl u sjedećem ili ležećem položaju, a njegove ruke i noge može pokretati odgajatelj ili terapeut. Budući da svakim udom upravlja hemisfera sa suprotne strane, ovime se istovremeno aktiviraju velika područja u obje moždane hemisfere i potiče se uravnoteženo aktiviranje živaca preko žuljevitog tijela mozga (živčanih vlakana preko kojih se ostvaruje komunikacija obiju hemisfera). Redovitim izvođenjem potiče se mijelinizacija neurona i neuronskih veza u žuljevitom tijelu, a time se poboljšava komunikacija između dvije hemisfere, što olakšava spoznajne procese.

Ova se vježba temelji na principu puzanja. Već se dugo zna da je faza puzanja u dojenačkoj dobi važna za aktiviranje potpunog senzoričkog funkcioniranja i spoznajnih procesa. Puzanje zapravo predstavlja križno-lateralne pokrete kojima se prelazi preko središnje linije tijela (desna ruka prelazi na lijevu stranu tijela i obratno), čime se ostvaruje bilateralna i bihemisferna integracija (obje moždane polutke rade zajedno). Neurološka istraživanja su pokazala da aktivnost puzanja izravno utječe na buduće ovladavanje vještinom čitanja! Puzanjem ili križno-lateralnim gibanjem postiže se potpuni senzorički pristup (slušni, vizualni, proprioceptivni) s obje strane tijela i potpuna senzomotorička integracija. Kad se Križno gibanje izvodi polako, svjesno se aktiviraju vestibularni sustav i čeoni režnjevi mozga (područja u kojima se ostvaruje glavnina spoznajnih aktivnosti), čime se potiče učenje i pamćenje.

I ostalih 25 vježbi su, poput ove, jednostavni i većinom su prilagođene djeci predškolske dobi. S djecom se može vježbati svaki dan, čak i nekoliko puta dnevno, u trajanju do dvije do tri minute. Istraživanja su pokazala da nakon svega nekoliko minuta izvođenja određenih Brain Gym® pokreta dolazi do trenutačno vidljivog i mjerljivog poboljšanja u grafomotorici, glasovnoj analizi, aktivnostima s pojmovima broja i količine i dr. Vježbice se mogu uvesti u igru ili se provoditi na prijelazu iz jedne aktivnosti u drugu.


Ocjena programa

Brain Gym® se primjenjuje u 80 država svijeta. Njegovu učinkovitost i sigurnost za djecu dokazuju brojna znanstvena istraživanja. National Learning Fondation – organizacija koja je bila utemeljena u okvirima programa 'White House Task Force on Inovative Learning' - je 1991. godine uključila Brain Gym® među dvanaest najuspješnijih eksperimentalnih programa za djecu.

 

Literatura:

  1. Hannaford, Carla: Pametni pokreti: zašto ne učimo samo glavom? Gimnastika za mozak (Ostvarenje, 2007.).
  2. Dennison, Paul, Dennison, Gail. Brain Gym: Priručnik za obitelj i edukatore (Ostvarenje, 2007. – u pripremi).

 

Citati:

Mišljenje i učenje ne događaju se samo u glavi. 

I naši pokreti su ti koji, osim što izražavaju znanje i pospješuju spoznajne funkcije, zapravo dovode do rasta mozga već samim time što postaju sve složeniji. 

Istraživanja pokazuju da mišićne aktivnosti, osobito usklađeni, uravnoteženi pokreti, potiču stvaranje neurotrofina kao što je dopamin, prirodnih tvari koje potiču rast postojećih živčanih stanica te povećavaju broj novih živčanih stanica i neuronskih veza u mozgu.

 

Objavljeno: 16. travnja 2007.