Humana krši Pravilnik!

12-10-2011

Na svakom koraku, u svakoj trgovini, ljekarni i ordinaciji nailazimo na letke, brošure, plakate i druge oblike promocije kojima proizvođači pripravaka za prehranu dojenčadi grubo krše Međunarodni pravilnik o marketingu nadomjestaka za majčino mlijeko. Jedan od mnogobrojnih je i Humana, čije letke s reklamom za adaptirano mlijeko možete pronaći (među ostalim) i u DM-ovim trgovinama. Pogledali smo i web stranice njihovog distributera za Hrvatsku i time produžili popis stavki Pravilnika koje Humana krši.

Sama činjenica da ste u trgovini pronašli njihov letak s reklamom za adaptirano mlijeko predstavlja kršenje stavka 5.1. Pravilnika po kojem se «ne bi smjelo reklamirati, niti na bilo koji drugi način općoj javnosti promicati proizvode koji ulaze u djelokrug ovog Pravilnika».

Na letku možete pročitati da je Humana 1 mlijeko koje je «najsličnije majčinom zbog dobro usklađenog sastava bjelančevina, minerala, vitamina». Na ovaj način krši se stavak 9.2. Pravilnika koji kaže da se «pojmovi kao što su “humaniziran” i “majčinski” ili slični pojmovi ne smiju koristiti». Neinformiranom potrošaču ovakva informacija će biti dovoljna da brzopleto zaključi kako je Humana skoro jednaka majčinom mlijeku i posegne za kutijom. Prekršen je i stavak 4.2. u kojem se zahtijeva da «informativni materijali moraju sadržavati jasne informacije o dobrobitima i superiornosti dojenja; negativnom učinku na dojenje koje ima uvođenje djelomičnog hranjenja bočicom. (…) Isti ne bi smjeli sadržavati nikakve slike ili tekst kojima bi se idealizirala upotreba nadomjestaka za majčino mlijeko.”. Informacije o dobrobitima dojenja u letku nismo pronašli, a kad se dojenje i spominje, navode se već poslovično konfuzne i netočne informacije.Rečenica «hranjenje bočicom ne bi trebalo trajati dulje od dojenja» ukazuje na nedostatak proizvođačevog osnovnog znanja o dojenju, a to je da se ne smije ograničavati ni broj ni trajanje podoja, te da dijete ne doji svaki dan jednako često i jednako dugo.

Za razliku od letka, na njihovim web stranicama možete pronaći izjavu o prednostima dojenja, uz jedno veliko ALI: “Ali, dojenje nije baš uvijek moguće. Nemaju sve majke uvijek dovoljno mlijeka (…)». Uz kršenje Pravilnika, ovakvom porukom Humana se izravno sukobljava i s Deklaracijom Innocenti UNICEF-a i Svjetske zdravstvene organizacije (WHO). Naime, Deklaracija sugerira «jačanje povjerenja žena u njihovu sposobnost dojenja. To znači da treba otkloniti utjecaje i pritiske koji često vrlo spretno, i indirektno negativno, utječu na stavove žena prema dojenju.». Iznimno rijetko žena nije sposobna dojiti iz fizioloških razloga, a mnogo su češći razlozi odustajanja od dojenja neinformiranost i zablude o dojenju. Ovakvom porukom Humana želi utjecati na samopouzdanje žene, te poljuljati njezino povjerenje u sposobnost dojenja, što je daleko od objektivnog informiranja koje zahtijeva Pravilnik.

I na kraju, spomenimo još jednu «pogodnost» koju Humana nudi: «Roditeljima dvojčeka, trojčeka, četvorki, itd. dajemo 25% popusta na najnižu maloprodajnu cijenu HUMANA hrane.» Treba li posebno napominjati da i to spada u kršenje Pravilnika i to stavka 5.3. u kojem se navodi da «ne bi smjelo biti reklamiranja na prodajnom mjestu, davanja besplatnih uzoraka, niti bilo kakvih drugih promotivnih taktika kojima bi se poticala prodaja izravno na maloprodajnoj razini, kao što su posebno izlaganje, diskontni kuponi, premije, posebne rasprodaje, snižavanje cijene artikala ispod proizvodnih troškova ili povezivanje prodaje proizvoda s proizvodima koji potpadaju pod djelokrug ovog Pravilnika».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pripremila: Željana A. B.
Objavljeno: 27. srpnja 2004.