Hipp krši Pravilnik!

12-10-2011

Kad vam netko spomene ime Hipp, jedna od prvih asocijacija je idilična zelena livada s gospodinom Hippom među stablima jabuka koji priča o organski uzgojenim sastojcima svojih proizvoda namijenjenih djeci. No, jeste li znali da se ime i proizvodi gospodina Hippa kriju (i to doslovno – kriju) iza proizvoda Bebivita, čiji sastojci nisu organski uzgojeni?


Hipp je proizvođač kojeg možemo “pohvaliti” za vrlo domišljato zaobilaženje Međunarodnog pravilnika o marketingu nadomjestaka za majčino mlijeko reklamiranjem “formula za majke” koje ne spadaju u djelokrug Pravilnika, ali isto tako negativno utječu na dojenje. Promoviranje proizvoda za trudnice i dojilje omogućava proizvođačima iz industrije dječje hrane izravan pristup majkama i izgovor za nazočnost u zdravstvenim ustanovama.

Pogledate li Hippov čaj za dojilje i čaj za bebe, vidjet ćete da su marka proizvoda i logo “formule za majke” identični onoj za bebe koja spada u djelokrug Pravilnika. Promoviranjem čaja za dojilje, Hipp nastoji kod potrošača stvoriti odanost prema marki proizvoda, potičući ga na kupovinu iste marke kada se radi i o drugoj vrsti proizvoda – adaptiranom mlijeku ili čaju za bebe.

Otvor na bočici soka napravljen je tako da veličinom i navojima odgovara dudi s bočice za hranjenje, čime se promovira kultura hranjenja bočicom i izravno ugrožava dojenje.

Oglas kojim vam Hipp želi sretan Uskrs prikazuje djevojčicu koja svog zeku hrani bočicom, čime se promovira kultura hranjenja bočicom i izravno ugrožava dojenje.

Pod krinkom promoviranja dojenja, Hipp oglašava svoje ime i logo, distribuirajući plakate s Hippovim imenom koji prikazuju bebu koja doji. Cilj ovakve promocije je uz pojam dojenja stvoriti asocijaciju na Hippove proizvode. 

Na Hippovim Internet stranicama, u rubrici Dojenje, pod krinkom promoviranja dojenja reklamira se adaptirano mlijeko. U tekstu se navodi "hranite li vaše dijete mliječnom formulom..."

 

Usprkos domišljatom izbjegavanju pravila, kod Hippa smo pronašli i mnoštvo primjera kojima se izravno krši Pravilnik.

Članak 4.2. Informativni materijali ne bi smjeli sadržavati nikakve slike ili tekst kojima bi se idealizirala upotreba nadomjestaka za majčino mlijeko.

Članak 5.1. Ne bi se smjelo reklamirati, niti na bilo koji drugi način općoj javnosti promicati proizvode koji ulaze u djelokrug ovog Pravilnika.

Na letku za Hippove proizvode nalazi se “Bio” logo i slogan “Najbolje iz prirode. Najbolje za prirodu.” Na naslovnici se nalazi slika majke i dojenčeta.

Naljepnica za bebu u autu ima Hippov logo.  

ČLANAK 5.3. Ne bi smjelo biti reklamiranja na prodajnom mjestu, davanja besplatnih uzoraka, niti bilo kakvih drugih promotivnih taktika kojima bi se poticala prodaja izravno na maloprodajnoj razini, kao što su posebno izlaganje, diskontni kuponi, premije, posebne rasprodaje, snižavanje cijene artikala ispod proizvodnih troškova ili povezivanje prodaje proizvoda s proizvodima koji potpadaju pod djelokrug ovog Pravilnika.

U dm babybonus knjižici bonova nalazi se bon za kojim donositelj dobiva na poklon Hipp voćnu kašicu.

U časopisu Moje dijete Hipp priređuje nagradnu igru u kojoj svaki sudionik dobiva na poklon Hipp kašicu.

Članak 5.4. Proizvođači i distributeri ne bi smjeli distribuirati trudnicama, niti majkama dojenčadi i male djece nikakve poklone, predmete niti pribor kojima bi se promovirala uporaba nadomjestaka za majčino mlijeko ili hranjenje bočicom.

Pod motom “300 nagrada za Hippov 11. rođendan u Hrvatskoj“ Hipp priređuje nagradnu igru u kojoj mogu sudjelovati samo potrošači njegovih proizvoda.

Članak 6.3. Objekti u sklopu sustava zdravstvene zaštite ne smiju se rabiti za izlaganje proizvoda unutar djelokruga ovog Pravilnika, za postavljanje plakata ili postera koji se odnose na takve proizvode, niti za distribuciju materijala koje dostavljaju proizvođači ili distributeri proizvoda

Članak 7.4. Uzorci dojenačke formule ili nekog drugog proizvoda iz djelokruga Pravilnika ili opreme ili pribora za njihovu pripravu ne smiju se davati zdravstvenim djelatnicima, osim kada je to neophodno u svrhu profesionalnih procjena ili istraživanja. Zdravstveni djelatnici ne bi smjeli davati uzorke dječje hrane trudnicama, majkama dojenčadi ili male djece niti članovima njihove obitelji.

Pedijatri rade bilješke na papirima s Hippovim logom koje daju majkama. U mnogim ordinacijama pronaći ćete promotivne letke za Hippove proizvode te Hippove plakate.

ČLANAK 9.2. Niti pakiranje niti etiketa ne bi smjeli sadržavati sliku dojenčeta, niti bilo kakvu sliku ili tekst koji bi idealizirao uporabu dojenačke formule. Oni bi smjeli, međutim, sadržavati grafičko rješenje koje omogućava prepoznatljivost proizvoda kao nadomjestka za majčino mlijeko te ilustraciju postupka pripreme. Pojmovi kao što su “humaniziran” i “majčinski” ili slični pojmovi ne smiju se koristiti.

Na Hippovim Internet stranicama, u rubrici Mlijeko, navodi se da “kada dojenje nije moguće, tada djetetu morate pružiti ono što je majčinom mlijeku najsličnije". Isto tako, mlijeko Hipp Pre opisuje se “kao i majčino mlijeko, sadrži samo mliječni šećer, laktozu".

U letku koji promovira Hippove proizvode nalaze se slike dojenčeta.

 

Rezolucija Svjetske zdravstvene skupštine 54.2. savjetuje “isključivo dojenje do šest mjeseci, što znači da preporučena dob za davanje dopunske hrane ne može biti ispod šest mjeseci“.


Čajevi namijenjeni dojenčadi od prvog tjedna života, te kašice namijenjene dojenčadi od navršenog četvrtog mjeseca, predstavljaju nadomjestak za majčino mlijeko i kao takve se ne bi smjele reklamirati. U tom kontekstu, svaki obrok koji se da dojenčetu prije navršenih šest mjeseci, šteti isključivom dojenju i održavanju dojenja.

pripremila: Željana A.B.

objavljeno: 31. ožujka 2005.

 

Zahvaljujemo svim mamama koje su poslale fotografije neophodne za izradu ovog članka.